Yahoo! og Telenor samarbeider: Norge først i verden med Instant Messaging via mobiltelefon!

Yahoo! Messenger er en kommunikasjonstjeneste der brukeren til enhver tid ser hvem på en venneliste som er oppkoblet og tilgjengelige på internett. Deretter er det fritt frem å kommunisere via skriftlige meldinger. Meldingene kan sendes fra mobil til mobil, mobil til PC og fra PC til mobil, og tjenesten blir tilgjengelig både via WAP og vanlig mobiltelefon med SIM Toolkit. Forskjellen fra e-post og tekstmeldinger er først og fremst at du ser hvem som er koblet opp med PC eller mobiltelefon. Dermed vet du at din beskjed blir levert med én gang. Tjenesten henvender seg først og fremst til yngre internettbrukere, og vil være tilgjengelig i løpet av våren.

Norge langt fremme
– Yahoo! er en av Norges ledende internettjenester, og derfor har vi en mengde berøringspunkter med Telenor Mobil, som er et av verdens ledende mobilselskap. Norge er et av landene i verden som ligger lengst fremme på mobilbruk, og dette er en av årsakene til at vi gjør dette først i det norske markedet, sier Ulrika Westin, informasjonsansvarlig i Yahoo! Sverige og Norge.

Strategisk samarbeid
– Mobilt internett er et viktig strategisk satsningsområde for Telenor Mobil. Vi ser på samarbeidet med Yahoo! som en bekreftelse på at denne satsingen er riktig. Den mobile versjonen av Yahoo! Messenger er et godt eksempel på at mobilt internett kan bli både tilgjengelig og nyttig for folk flest, sier informasjonskonsulent Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil.

Om Yahoo!
Yahoo! Norge er et datterselskap av Yahoo! Inc. Yahoo! er en portal, dvs. en startside på Internett med en rekke tjenester, blant annet søkeverktøy, gratis e-post og nyheter. Yahoo! Norge er helt tilpasset norske brukere.

Yahoo! Inc. er et globalt Internett-selskap som under eget varemerke tilbyr omfattende informasjons-, kommunikasjons- og netthandelstjenester til 145 millioner brukere over hele verden. www.yahoo.com var den første søketjenesten på World Wide Web, og er i dag ledende både i forhold til trafikk, reklamevolum og dekning på privat- og bedriftsmarkedet. Yahoo! er ett av de mest kjente varemerkene på Internett. Selskapets globale nettverk omfatter 22 internasjonale domener. Yahoo! har kontorer i Europa, Øst-Asia, Sydamerika, Canada og USA. Hovedkontoret ligger i Santa Clara, California.

Om Telenor Mobil
Telenor Mobil AS er et av selskapene innen Telenor-konsernet, og er landets ledende leverandør av mobile tjenester. I 1999 hadde selskapet en omsetning på 7,57 milliarder og et resultat på 1.493 millioner kroner. Telenor Mobil har ca. 1.250 medarbeidere