Økt driftsresultat i 1. kvartal 2000

Høydepunkter
- Statoil tildeler ProSafe en 120 dagers kontrakt til en verdi av kr 110 mill for bruk av Safe Britannia på Åsgard.
- Shell forlenger kontrakten for bruk av Safe Caledonia på Shearwater med 60 dager. Revidert kontraktsverdi utgjør GBP 5,1-5,6 mill.
- Ocean Oil tildeler ProSafe intensjonsmelding for bruk av Safe Caledonia på Cantarell-feltet i Mexico. Bareboat-kontrakten har en varighet på 9 måneder og en verdi på USD 10 mill.
- ProSafe og Global Maritime utvikler nytt konsept for fjerning av offshore-installasjoner. Konseptet baserer seg på bruk av ProSafe’s rigger.

(Tall i parentes refererer til tilsvarende periode i fjor)

Sammendrag
ProSafe hadde i 1. kvartal et driftsresultat på kr 55 mill (kr 27 mill). Økningen i driftsresultatet skyldes økt inntjening innen Offshore Support Services. Offshore Drilling & Related Services viste en liten nedgang i driftsresultatet, noe som skyldes lavere aktivitet. Technology & Engineering fikk et driftsresultat på –kr 5 mill, som er en fremgang sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Resultat etter skatt utgjorde i 1. kvartal kr 0 mill (kr 2 mill), mens kontantstrømmen utgjorde kr 1 mill (kr 82 mill). Det ble i 1. kvartal regnskapsført et valutatap på kr 58 mill i forbindelse med revaluering av selskapets lån i USD. Valutatapet skyldes svekkelsen av kronekursen i forhold til USD. En sterk USD-kurs er imidlertid positivt for ProSafe, i det store deler av selskapets inntekter genereres i USD samtidig som selskapets vesentligste eiendeler verdsettes i USD. Korrigert for dette valutatapet utgjorde resultat etter skatt kr 58 mill. I løpet av perioden solgte ProSafe sin aksjepost i Ocean Rig ASA. Dette salget ga en positiv resultateffekt på kr 20 mill.

Resultat og kontantstrøm pr aksje utgjorde i 1. kvartal henholdsvis kr 0,02 (kr 0,06) og kr 0,03 (kr 3,18). Korrigert for valutatapet på ProSafe’s langsiktige lån i USD utgjorde resultat pr aksje kr 2,23 i 1. kvartal.

Forretningsområdene

Offshore Support Services hadde i 1. kvartal et driftsresultat på kr 56 mill (kr 33 mill). Utnyttelsesgraden for riggene var 67% som er på nivå med tilsvarende periode i fjor. Økningen i driftsresultatet skyldes Polycrown som ble kjøpt fra Statfjord-lisensen i november 1999. Safe Britannia og Safe Caledonia var i perioden under mobilisering for oppdrag for henholdsvis Statoil på Åsgard og Shell på Shearwater. Fra og med 1. mai vil alle ProSafe’s rigger være i operasjon.

Offshore Drilling & Related Services hadde i 1. kvartal et driftsresultat på kr 13 mill (15 mill). Resultatene innen boring samt relaterte tjenester viste som forventet nedgang som følge av færre tilleggsarbeider og generelt lavere aktivitet. Lettvektsriggen Rubicon var i perioden under mobilisering for oppdrag på Snorre TLP for Norsk Hydro. Oppstart på kontrakten er 15. juli i år.

Technology & Engineering hadde i 1. kvartal et driftsresultat på -kr 5 mill (-kr 9 mill). Det negative driftsresultatet skyldes lav aktivitet. Kostnadsnivået er betydelig redusert sammenlignet med samme periode i fjor. Dette skyldes restruktureringen av Consafe. Ordrereserven utgjorde ved utløpet av perioden kr 44 mill.

Fremtidsutsikter

Offshoreindustrien er igjen inne i en periode med stabilt høy oljepris og generell optimisme. Som ventet har ikke dette gitt seg utslag i en markert aktivitetsøkning i 1. kvartal, og ProSafe forventer økende aktivitet fra og med 2. kvartal i år. Den 16. konsesjonsrunden som resulterte i tildeling av flere operatørskap til utenlandske selskaper og redusert statlig andel i enkelte lisenser vil bidra til å styrke norsk sokkels attraktivitet og aktivitetsnivå.

For rapport med tabeller, følg linken nedenfor:

1. kvartal 2000