Net Insight delårsrapport för perioden 1 januari - 31 mars, 2000

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

· Videokonferens med "morgondagens" teknik
Med DTM utrustning från Net Insight genomfördes januari 2000 för första gången en videokonferens via bredband med perfekt studiokvalitet i realtid (270 Mbps) med parallell sändning av video, data och telefoni. Videokonferensen sändes över optisk fiber mellan Svenska Stadsnätsföreningens årsmöte i Göteborg och en studio i Stockholm. Flera branschdemonstrationer har därefter genomförts under perioden.

· Riktad nyemission
En riktad nyemission genomfördes i januari/februari 2000 på totalt 230 MSEK till Brummer & Partners Zenitfond, fjärde AP-fonden och SPP Kapitalförvaltning. Kapitalförstärkningen kommer att användas för den fortsatta produktutvecklingen och kommersialiseringen av företagets produkter, samt uppbyggnaden av en internationell marknadsorganisation. Likvida medel per 31 mars uppgick till 312 MSEK.

· Optionsprogram
I mars beslutade styrelsen att föreslå bolagsstämman att införa ett personaloptionsprogram som riktar sig till alla personalkategorier och omfattar totalt 322 000 personaloptioner. Optionerna knyts till anställningen och kommer att erhållas vederlagsfritt, med en längsta löptid på sju år. Styrelsen beslöt också föreslå bolagsstämman utgivande av skuldebrev förenat med 435.000 avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier för fullgörande av personaloptionsprogrammet. Detta program motsvarar en utspädning om ca 5 procent av det totala antalet aktier samt ca 3 procent av det totala antalet röster.

· Promotionresa i USA
Under en tvåveckorsperiod i februari genomförde Net Insights företagsledning en omfattande informationsresa i USA med ett stort antal presentationer för branschanalytiker och teknisk fackpress.

· Patent
Under perioden erhölls 3 nya patent varför det sammanlagda antalet patent och patentansökningar vid periodens slut uppgick till 38 stycken.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

· Samarbetsavtal med ABB AG i Österrike
I april tecknade Net Insight avtal med ABB AG i Österrike omfattande försäljning och implementering av Net Insights DTM-produkter till ABB AGs kunder i Österrike och Östeuropa.

· Försäljning
Net Insights samarbetspartner, Fiberdata, och RegNet/Norrsken - som knyter samman 1,6 miljoner invånare i sju län i Mellansverige - har i april tecknat ett ramavtal som innebär att 40 orter i Sverige får tillgång till bredband med DTM-tekniken.

I april slöts avtal med Metrocom, en av de ledande fiberoperatörerna i St Petersburg, om köp av Nimbra-växlar att användas i Metrocoms stadsnät. Växlarna kommer inledningsvis att användas för telefoni- och datatjänster hos en stor bank men i förlängningen kan användningen komma att utsträckas till att omfatta hushållsmarknaden i St Petersburg med över 6 miljoner invånare.

Millennium Communication Networks AG (MCN), en av Österrikes snabbast växande nätverksoperatörer, tecknade i april avtal om leverans av DTM-växlar för kommersiell implementering. Leveransen ingår som en del i ett ramavtal slutet mellan Net Insight och MCN.

· Twintin-chipset klart
Kiselchipset Twintin lanserades samtidigt i Sverige och USA den 26 april. I Stockholm hölls ett välbesökt press- och analytikermöte. Twintin-chipset har utvecklats av Net Insight inom ramen för ett samarbetsavtal med Toshiba Electronics. Twintin-chipset innehåller en komplett DTM-växel och blir "motorn" i Nimbra 200-serien som är på väg ut på marknaden. Twintin kommer dessutom att säljas separat, vilket kommer att underlätta för andra aktörer att ge sig in på DTM-relaterad produktion och därmed bidra till ökad och snabbare acceptans av DTM-tekniken på marknaden.

· Lars Berg och Bo Dimert nya styrelseledamöter
På stämman den 26 april valdes Lars Berg och Bo Dimert till nya ordinarie styrelseledamöter. Lars Berg leder telekomverksamheten för Mannesmann, Tyskland, tidigare Ericsson och Telia. Bo Dimert var senast chef för Ericsson i USA och har tidigare varit verksam inom IBM och Digital Equipment.

· Beslut vid bolagsstämma
Bolagsstämman fastställde styrelsens förslag till personaloptionsprogram samt beslutade om en split (5:1) av Net Insights B-aktie. Spliten beräknas verkställas 2 till 3 veckor efter bolagsstämmodatum.

MARKNADSÖVERSIKT

Behovet av hög kvalitativ nätverkskapacitet för internet, bredband, mobil kommunikation och nätverkslösningar fortsätter att öka, vilket skapar intresse och behov för nya tjänster och utvecklade produkter. Detta ger Net Insight en mycket bra marknadsposition eftersom företagets produkter enkelt kan följa och växa i takt med fiberoptiken och den trådlösa internet-marknadens utveckling.

Net Insights DTM-teknik skapar förutsättningar för att utan flaskhalsar och med högsta kvalitet överföra stora mängder information. Detta ger operatörer breddade affärsmöjligheter genom att kunna erbjuda till exempel IP-baserad digital-TV, video-on-demand, telefoni och spel i realtid via internet till nätets fulla kapacitet.

MEDARBETARE

Antalet anställda har under perioden ökat från 76 till 90.

INTÄKTER OCH KOSTNADER

Bolagets försäljningsintäkter uppgick för perioden till 0,3 MSEK. Kostnaderna för perioden uppgick till 46,9 MSEK i koncernen.

INVESTERINGAR I ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR

Investeringar i instrument, utrustning och lokalförbättringar för första kvartalet uppgick till 0,5 MSEK.
LIKVIDITET OCH FINANSIERING

Likvida medel i form av kassa och banktillgodohavanden i koncernen uppgick per den 31 mars 2000 till 312 MSEK.

KOMMANDE RAPPORTER FRÅN NET INSIGHT

Delårsrapport januari - juni 2000-08-21
Delårsrapport januari - september 2000-10-31

Stockholm den 8 maj, 2000

Bengt Olsson
Verkställande Direktör

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av Bolagets revisorer.

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk.

Delårsrapport 1 januari – 31 mars, 2000