Telenor kjøper 30 prosent i Thailands nest største mobiloperatør

Telenor vil i henhold til avtalen kjøpe aksjer for US$ 530 millioner i TAC til US$ 3,75 per aksje. I tillegg vil Telenor kjøpe nyutstedte og ordinære UCOM aksjer for US$ 189 millioner til US$ 1,75 per aksje. Overskuddet fra transaksjonene vil TAC og UCOM bruke til å redusere eksisterende gjeldsobligasjoner og kapitalinvesteringer. Avtalen er avhengig av bl.a. godkjennelse fra myndighetene i Thailand og Singapore.

Etter gjennomføringen av transaksjonene vil TAC ha følgende eierstruktur: UCOM 40 prosent, Telenor 30 prosent og andre 30 prosent. UCOM vil bli eid av Telenor 24,9 prosent, Somers UK 22,6 prosent, Bencharongul-familien 22,4 prosent og andre 30,1 prosent. TAC er børsnotert i Singapore, og UCOM er børsnotert i Thailand.

TAC er Thailands nest største mobiloperatør, med rundt 1,1 million kunder og en markedsandel på ca. 45 prosent per 31. mars 2000. Selskapet driver et landsdekkende GSM 1800 nett, samt et AMPS 800 nett. Telenor vil samarbeide med UCOM om å utvide TACs dekning og kapasitet i Thailand, med tanke på å vinne innpass blant nye kundegrupper, forbedre kvalitet og service, og å tilby nye produkter og tjenester skreddersydd for det thailandske markedet.

TAC og UCOM vil ha tilgang til Telenors betydelige internasjonale erfaring, ekspertise og kunnskap innen telekommunikasjon for å styrke deres ledende posisjon i det thailandske markedet.

– Investeringen i TAC og UCOM er en av Telenors mest betydningsfulle investeringer til dags dato. Dette oppkjøpet er helt i tråd med vår offensive strategi internasjonalt og vårt ønske om partnerskap med ledende selskaper i vekstmarkeder verden over. Investeringen i TAC og UCOM, i tillegg til vår posisjon i DiGi.com - en ledende malaysisk mobiloperatør - betyr at vi nå har en strategisk viktig og solid posisjon i Asia, som vi mener er et av de viktigste vekstmarkedene for vårt selskap, sier Arve Johansen, adm. dir. i Telenor Mobile Communications.

– Vi er meget fornøyde over å ha fått denne avtalen på plass med TAC og UCOM. I Telenors øyne er Thailand et av de mest attraktive vekstmarkedene i Asia, og nettopp TAC og UCOM er de to selskapene som er best posisjonert for å kapitalisere på dette vekstpotensialet, sier Sigve Brekke, Managing Director for Asia i Telenor.

Telenor:
Telenor er et av Norges største verdiskapende selskaper med en omsetning i 1999 på rundt 33,5 milliarder kroner og om lag 22 000 årsverk i inn- og utland. Telenor er markedsleder i Norge innen telekommunikasjon, datatjenester og medieformidling. Internasjonalt øker Telenor satsingen spesielt på mobil, Internett, TV-distribusjon og satellittkommunikasjon. Telenor skal til enhver tid tilby kunder både hjemme og i utlandet høykvalitetsløsninger til konkurransedyktige priser og bidra til økt verdi for våre eiere.

Telenor Mobile Communications
Forretningsområdet Telenor Mobile Communications ivaretar Telenors virksomhet innen mobilkommunikasjon med tale, data, Internett, innholdstjenester og elektronisk handel, i det norske og internasjonale markedet. Telenor har oppnådd en ledende posisjon i Norge og er en av verdens mest avanserte mobiloperatører. Telenor Mobile Communications har eierandeler i 14 mobilselskaper i 11 land verden over. Samlet hadde disse selskapene mobilabonnement på 7,8 millioner per 31. mars 2000.

Total Access Communication PCL
TAC er den nest største mobiloperatøren i Thailand, med ca. 1,1 millioner kunder og 45 prosent markedsandel (31.03.00). Selskapet hadde en omsetning på 18,17 milliarder Baht (ca. US$ 480 mill.). Selskapet driver landsdekkende GSM 1800- og AMPS 800-nett.

For mer informasjon, se TACs Internett-sider, www.tac.co.th

United Communication Industry PCL
UCOM er et av Thailands ledende telekommunikasjonsselskaper, og ble etablert i 1960 som det første private teleselskapet i Thailand. Selskapet og dets datterselskaper arbeider innenfor alle områder innen telekommunikasjon.