Ahold omzet eerste kwartaal 2000 stijgt 18,1% naar Euro 11,0 miljard

Zaandam, 16 mei 2000 – De geconsolideerde omzet (excl. BTW) van Koninklijke Ahold N.V. is in het eerste kwartaal 2000 (16 weken, t/m 22 april) gestegen met 18,1% tot Euro 11,0 miljard.

Verenigde Staten: omzet 5,0% hoger naar $6,4 miljard

In de Verenigde Staten steeg de omzet met 5,0% tot $6,4 miljard. Met name Stop & Shop en Giant Landover hebben bijgedragen door sterke identieke omzetgroei. Ook de andere ketens droegen bij aan de omzetgroei. De omzet van U.S. Foodservice wordt met ingang van het tweede kwartaal 2000 geconsolideerd.

Europa: omzet 11,0% hoger naar Euro 3,2 miljard

In Europa steeg de omzet met 11,0% tot Euro 3,2 miljard. In Nederland steeg de omzet met 8,2%. Ook de overige Europese landen (Portugal, Spanje, Tsjechië en Polen) hebben belangrijk bijgedragen aan de stijging van de omzet. De omzet van de ICA Groep wordt met ingang van het tweede kwartaal 2000 geconsolideerd.

Latijns-Amerika: omzet 44,9% hoger naar Euro 1,1 miljard
In Latijns-Amerika groeide de omzet met 44,9% naar Euro 1,1 miljard; mede door de consolidatie van La Fragua in Guatemala. Ook Bompreço in Brazilië, Disco in Argentinië en Santa Isabel in Chili behaalden hogere omzetten.

Azië: omzet Euro 103,3 miljoen
In Azië bedroeg de omzet Euro 103,3 miljoen. Als gevolg van de eind 1999 verkochte activiteiten in China en Singapore was de omzet in Azië lager dan vorig jaar.

Verwachting 2000: sterk hoger nettoresultaat
Omzet en bedrijfsresultaat zullen naar verwachting in het jaar 2000 in alle werkgebieden van Ahold toenemen, zowel als gevolg van gezonde autonome groei als van acquisities. Het netto-resultaat zal sterk hoger zijn. Inclusief de acquisitie van U.S. Foodservice en exclusief valuta- invloeden zal de winst per aandeel in het gehele jaar 2000 toenemen met 17 tot 20%, en niet met 15%, zoals eerder verwacht.

Noot voor de redactie; niet voor publicatie: Ahold publiceert de volledige resultaten over het eerste kwartaal 2000 op 7 juni a.s.

Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen. De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen, omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.