Jaakko Pöyry Group toimittaa alkoholitehtaan Venäjälle

JPI Process Contracting Oy, joka kuuluu Jaakko Pöyry Group -konsernin Energia-liiketoimintaryhmään, ja Tatarstanin tasavallan valtiollinen alkoholi- ja viinintuotantoyhtiö GUP PO Tatspirtprom, ovat solmineet alkoholi- ja rehutehtaan projektitoimitussopimuksen. Nyt allekirjoitetun sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa.

Sopimus käsittää teknologian, teknillisen suunnittelun ja ulkomaiset laitteet Buinskiin rakennettavaan tehtaaseen, joka tulee tuottamaan korkealaatuista alkoholia 20 miljoonaa litraa vuodessa ja proteiinirehua 24.000 tonnia vuodessa. Raaka-aineena käytetään ruista.

Projekti on käynnistynyt ja hanke valmistuu vuoden 2001/2002 vaihteessa. Projektia on tarkoitus jatkaa nyt tehdyn sopimuksen pohjalta solmimalla lisäsopimus, joka käsittää gluteenilaitostoimituksen käyttäen vehnää raaka-aineena. Gluteenilaitos tulee liittymään kiinteästi alkoholi- ja rehutehtaan yhteyteen.

Venäjällä ei aiemmin ole otettu talteen alkoholintuotannon yhteydessä syntyvää proteiinirehua ja gluteenia, joten kyseessä on uusi ja ympäristöystävällinen ratkaisu.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen