METSO ON SOPINUT YHTEISTYÖSTÄ ASPEN TECHNOLOGY INC.:N KANSSA

Metso-konsernin automaatio- ja säätöteknologian liiketoiminta-alue, Neles Automation on solminut yhteistyösopimuksen Aspen Technology Inc.:n kanssa vahvistaakseen markkina-asemaansa prosessiautomaatioratkaisujen toimittajana. Osapuolten kehittämien teknologioiden yhdistäminen mahdollistaa monipuolisten informaation hallintaratkaisujen toimitukset prosessiteollisuusasiakkaille.

Yhteistyö käsittää AspenTechin prosessihistoriatietokannan sekä käyttöliittymäohjelmiston ja niihin liittyvien prosessinhallinta- ja analysointisovellusten integroinnin nelesDNA-sovellusverkon informaationhallintamoduuliin. Moduuli on keskeinen osa Neles Automationin uutta prosessiautomaatiosukupolvea, nelesDNAta (Dynamic Network of Applications). NelesDNA on avoin automaation sovellusympäristö, joka verkottaa joustavasti kaikki automaatio- ja informaatiotoiminnot kentältä toimistoon yhdeksi kokonaisuudeksi organisaation päätöksenteon tueksi.

Aspen Technology Inc. (NASDAQ: AZPN) on johtava integroitujen prosessin- ja informaationhallinnan sekä optimointiratkaisujen toimittaja. Ratkaisuja käytetään yksittäisen tehtaiden tuotannon hallintaan sekä jalostusketjuun kuuluvien tehtaiden tiedonhallinnan integrointiin sähköisen kaupankäynnin sovellutuksia käyttäen. Aspen Technology Inc:in vuosiliikevaihto oli noin 220 miljoonaa dollaria ja yrityksen palveluksessa on yli 1500 työntekijää.

Metson automaatio- ja säätöteknologian liiketoiminta-alue Neles Automation kehittää ja toimittaa prosessiautomaatioon ja virtauksensäätöön liittyviä ratkaisuja sellu-, paperi-, öljynjalostus-, petrokemian- ja kemianteollisuudelle sekä energian tuotantoon. Vuonna 1999 liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 599 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 4 350.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Metson liiketoiminta-alueet ovat kuitu- ja paperiteknologia, automaatio- ja säätöteknologia sekä koneteknologia. Vuonna 1999 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 23 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.