Aalborg Portland Holding styrker sin position som verdens største eksportør og producent af hvid cement

Aalborg Portland White A/S, et 100 pct. ejet datterselskab af Aalborg Portland Holding (APH), har i dag indgået en aftale med den malaysiske byggematerialekoncern Rock Chemical Industries Malaysia Berhad (RCI), om køb af 60 pct. af selskabets hvide cementaktiviteter, der er samlet i datterselskabet RCI Cement (RCI-C). Parterne ønsker ikke at oplyse prisen for købet af aktieandelen.

RCI-C producerer for øjeblikket ca. 50.000 tons hvid cement årligt - svarende til fuld kapacitetsudnyttelse på fabrikken, der ligger tæt ved byen Ipoh, ca. 200 km nord for den malaysiske hovedstad Kuala Lumpur. 50 pct. af produktionen eksporteres - primært til Singapore og de øvrige nære eksportmarkeder.

Som en integreret del af aftalen mellem RCI og APH er det besluttet, at der opføres en ny hvid cementlinie med en kapacitet på 150.000 tons årligt, en investering for RCI og APH på ca. 200 mio. kr. F.L.Smidth & Co. A/S er valgt som overordnet projektleder ved opførelsen af den nye hvide produktionslinie, der forventes sat i drift foråret 2002. F.L.Smidth & Co.'s andel i projektet vil primært omfatte engineering og project management. Ordren vil ikke væsentligt påvirke F.L.Smidth & Co.'s resultatmæssige forventninger for indeværende år, 2001 og 2002.

Fabrikken vil efter udvidelsen have en samlet produktionskapacitet på 200.000 tons årligt baseret på den nyeste teknologi og dermed også lave produktionsomkostninger. Efter udbygningen vil APH gennem firmaet RCI-C være en af de største producenter af hvid cement i Asien. Investeringen forventes først at få nævneværdig indflydelse på APH's økonomiske resultat efter kapacitetsudvidelsen er gennemført. Ved fuld udbygning i 2002 forventes APH's omsætning øget med ca. 140 mio. kr.

Fabrikken skal fungere som APHs regionale center for produktion og salg af hvid cement i området. Det asiatiske marked for hvid cement befinder sig netop nu efter alt at dømme i sidste fase af en lavkonjunktur, og afsætningen forventes således at stige kraftigt i de k
ommende år.

Investeringen sker som led i Aalborg Portland Holdings overordnede vækststrategi for hvid cement. Strategien indebærer, at den nuværende hvide produktionskapacitet på fabrikken i Aalborg skal udnyttes fuldt ud, at virksomheden med henblik på at fastholde sin førende markedsposition investerer i lokal produktion på udvalgte større markeder for hvid cement samt at salgsindsatsen styrkes yderligere over for virksomhedens udenlandske kunder gennem oprettelse af salgsselskaber på de større markeder.

Investeringen i RCI og den igangværende opførelse af en ny 410.000 tons pr. år fabrik i Ægypten - sammenholdt med APH's nuværende produktion på 700.000 tons pr. år på fabrikken i Aalborg og virksomhedens medejerskab af det amerikanske selskab Lehigh White Cement Company's to fabrikker i USA med en samlet produktion på 200.000 tons pr. år, vil placere APH som verdens største producent af hvid cement med en samlet produktionskapacitet på ca. 1,5 mio. tons årligt.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.