Dansk Eternit Holding køber Polens største producent af fibercement

Dansk Eternit Holding A/S, der er et datterselskab i FLS Koncernen, overtager 53,1% af aktierne i den polske fibercementvirksomhed IZOPOL S.A. og bliver hermed nr. to i Europa inden for produktion og salg af fibercementprodukter.

Købet af aktieposten sker i forbindelse med en privatisering af IZOPOL, som indtil nu har været ejet af den polske stat, og er betinget af myndighedernes endelige godkendelse.

IZOPOL er Polens største fibercementproducent beliggende i byen Trzemeszno nordøst for Poznan i den vestlige del af Polen. Placeringen er ideel for betjeningen af det polske hjemmemarked og åbner samtidig mulighed for yderligere ekspansion på de europæiske markeder.

Virksomheden omstillede for 1½ år siden fabrikken til asbestfri produktion af tagmaterialer, samtidig med at der blev gennemført en modernisering af bygninger og produktionsudstyr. IZOPOL beskæftiger i dag ca. 150 medarbejdere og har en omsætning på knap 50 mio. kr.

Dansk Eternit Holding gik for otte år siden for alvor ind i Østeuropa med investeringer i to fibercementfabrikker i Tjekkiet. Den nye erhvervelse i Polen vil sammen med de to fabrikker i Tjekkiet udgøre et stærkt fundament for at udnytte de nuværende og fremtidige markedsmuligheder i Central- og Østeuropa, samtidig med at den generelt øger koncernens konkurrenceevne.

Med erhvervelsen af IZOPOL vil Dansk Eternit Holding-koncernen, der i dag er beskæftiget inden for produktion og salg af fibercementprodukter, tilbehør og tegltagsten, have fabrikker i Polen, Tjekkiet, Finland og Danmark og salgsselskaber i Storbritannien, Holland, Frankrig og Tyskland.

FLS Industries A/S
Koncerninformation