Net Insight och Net to Net i samarbete om IP-trafik i bredbandsnät

Enkelhet och låga kostnader har medfört att IP står för en allt större del av trafiken i dagens nätverk. Samarbetet mellan Net Insight och Net to Net ska ses som ett direkt svar på denna nätverkstrend. Ambitionen är att erbjuda nätägare och tjänsteleverantörer ett enkelt, ekonomiskt och säkert sätt att transportera IP-baserad information hela vägen från källan till användarnas xDSL-uppkopplade terminaler.

"ATM slog aldrig igenom i de lokala nätverken, eftersom tekniken är komplicerad och dyr att installera jämfört med IP-trafik över Ethernet. Nu ser vi att detsamma är på väg att hända även i bredbandsnätens access-delar," säger Lesley Hansen, som är marknadsansvarig för Net to Net Technologies europeiska verksamhet. "Idag är de flesta nätexperter överens om att IP kommer att bli det dominerande protokollet för punkt till punkt-förbindelser i näten och det med minst lika hög servicekvalitet som ATM någonsin levererat. Användarna vill ha nätverksteknik som är enkel att använda, kostar minimalt och är tillgänglig överallt. Med internet-trafik som transporteras som IP över Ethernet på ett tillförlitligt stomnät, når man alla dessa fördelar."

IP-baserade xDSL-lösningar i accessnäten är enkla att underhålla och installera. Därmed påskyndas den förväntade explosionen av ADSL-abonnemang och tjänsteleverantörerna kan snabbare nå lönsamhet i sina nätsatsningar. DTMs enkelhet, kostnadseffektivitet och servicekvalitet har satt fart på intresset för tekniken. Med DTM går det att i ett och samma nät överföra IP-trafik, traditionell telefoni och video med hundraprocentig kvalitet och konstant fördröjning.

"Båda företagens lösningar kompletterar varandra och utgör tillsammans en optimal plattform för IP," säger Net Insights vd Bengt Olsson. "Net Insight och Net to Net vänder sig till samma kunder. I och med det nya samarbetet kan vi visa upp en komplett punkt till punkt-lösning från stomnätet ända ut till användarens xDSL-access."

Net Insights och Net to Net Technologies gemensamma IP-lösningar kommer att presenteras i en seminarieserie under september och oktober.