EDB Business partner og Telenor med felles selskap

Sammenslåingen vil omfatte EDB Intech AS og divisjonsområdene i Telenor Business Solutions som er knyttet til leveranse av tale-, video- og datautstyr. Det nye selskapet vil ha en antatt årsomsetning på 1,5 - 2 milliarder kroner.

«Vi ønsker å skape et landsdekkende slagkraftig IKT-selskap med fokus på komplette løsninger innen tale, video og data. Samtidig vil en utskillelse av den utstyrbaserte virksomheten fra EDB Business Partner og Telenor Business Solutions bidra til større fokusering på partenes respektive satsing på programvare og IKT-tjenester», sier Thor Halvorsen, adm. direktør i forretningsområdet Telenor Business Solutions.

«Vi ser et behov for større enheter innen bransjen når det gjelder denne type virksomhet, og partene er positiv innstilt til å bidra til ytterligere konsolidering gjennom samarbeid og fusjoner med andre beslektede virksomheter», sier Bjørn Trondsen, konsernsjef i EDB Business Partner.

Det endelige bytteforhold er ikke avgjort mellom EDB Business Partner og Telenor Business Solutions, og forslag om fusjonsplan forventes å forelegges de respektive styrer i løpet av september. Det er heller ikke avgjort hva det nye selskapet skal hete.

Adm.dir. Olav Myhre i EDB Intech er tiltenkt stillingen som administrerende direktør i det nye selskapet, mens dir. Roy Wachek i Telenor Business Solutions vil bli selskapets viseadministrerende direktør med spesielt ansvar for salg og marked.

Virksomhetene som planlegges slått sammen utfyller hverandre godt når det gjelder markedsdekning, produktutvalg og kompetanse. Et vesentlig konkurransefortrinn for virksomheten vil være kombinasjonen av data-, video- og talekompetanse som er nødvendig for å kunne tilfredsstille markedets behov for helhetlige løsninger. Det nye selskapet vil henvende seg til store og mellomstore organisasjoner innen næringsliv og offentlig forvaltning.

«Det nye selskapet vil levere produkter så vel som tjenester knyttet til installasjon og drift at data og kommunikasjonssystemer, og det vil være en viktig samarbeidspartner for Telenor og EDB Business Partner i større systemintegrasjons-prosjekter», sier Thor Halvorsen.

EDB Intech AS er et heleid datterselskap av EDB Business Partner ASA. Selskapet er en ledende systemintegrator med fokus på tjenester knyttet til infrastruktur, kommunikasjon og drift av distribuerte løsninger.

Forretningsområdet Telenor Business Solutions er en ledende systemintegrator innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og har hovedansvaret for Telenors store og mellomstore kunder innen privat og offentlig sektor. Satsningsområdene er ASP (Application Service Provider), eBusiness og avanserte nettløsninger. Telenor Business Solutions består av selskapet Telenor Bedrift AS og tilhørende datterselskaper i Norge og Danmark.