Net Insight och Carrier1 tecknar intentionsavtal kring samarbete om realtidstjänster i optiska bredbandsnät

Stockholm - 7 September, 2000 - Net Insight (Stockholm Stock Exhange: NETI-B) och Carrier1 International S.A. (Neuer Markt: CJN; NASDAQ: CONE) samarbetar kring bredbandstjänster i realtid.

På IBC2000 i Amsterdam, 8 -12 September, visar företagen tillsammans en rad nya tjänster riktade till TV- och mediaindustrin baserade på realtidskommunikation över optiska nät. Företagen har dessutom tecknat ett intentionsavtal avseende planerat samarbete kring video- och andra realtidstjänster i optiska nätverk för nämnda bransch.

"Carrier1 ser signifikanta fördelar med ett samarbete Net Insight," säger Stig Johansson, President och CEO, Carrier1.

"Detta är ett betydelsefullt steg i utvecklingen av Carrier1", säger Stig Johansson vidare. "Analytikerna bedömer att video och andra digitala mediaöverföringar kommer konsumera upp emot 90% av nätverkens kapacitet fem år från idag. Carrier1 visar nu att vi tänker vara en ledande spelare med allt ifrån IP media streaming till högkvalitativa bredbandstjänster för video kommunikation inom media industrin."

"Carrier1's robusta pan-Europeiska nät och aggressiva marknadsfokus kombinerat med vår realtids-teknologi, blir en mycket konkurrenskraftig plattform för tjänster såsom strömmande video i alla dess hastigheter" säger Bengt Olsson, VD för Net Insight.