Transcom WorldWide öppnar sitt första callcenter i Estland

Transcom WorldWide öppnar ett nytt callcenter i Tallin, Estland, efter att ha skrivit kontrakt med en av de ledande mobiltelefonoperatörerna Q (Ritabell) samt Tele2 vad gäller outsourcing av deras respektive kundservice.

Ritabell AS lanserade Q GSM i Estland i april 1997 och var den första mobiltelefonoperatören i Estland att erbjuda privatmarknaden attraktiva och billigare priser och servicepaket. Q GSM är en av de mest snabbväxande mobiloperatörerna i de Baltiska Staterna.

Tele2 i Estland driver för närvarande verksamhet med 12 kabelTV-bolag och den näst största uppringningsfunktionen ISP i landet. Den estniska telefonmarknaden kommer att avregleras from 1 januari 2001, och Tele2 har som mål att bli det största alternativet till det gamla monopolet.

Transcom WorldWide kommer i och med etableringen i Estland att vara representerade i 13 länder över hela Europa; Luxemburg, Sverige, Frankrike, Danmark, Tyskland, Finland, Italien, Schweiz, Norge, Holland, Spanien, Österrike och Estland. "Transcom expanderar nu mycket snabbt i hela Europa och med totalt 21 callcenters, som alla är under expansion, räknar Transcom WorldWide med att ha mer än 5500 anställda vid årets slut," säger Vigo Carlund, VD för Industriförvaltnings AB Kinnevik och Transcom WorldWide S.A.

Transcom WorldWide, med huvudkontor i Luxemburg, är ett dotterföretag till svenska Industriförvaltnings AB Kinnevik. Företaget sköter och utvecklar kundservicen för konsumentintensiva företag inom en rad olika branscher som telekommunikation, resor, underhållning, finans och energi. Transcom erbjuder ett brett sortiment av traditionella och nyutvecklade tjänster inom relationsmarknadsföring såsom inkommande och utgående telefoni, behandling av telefax och e-mail, IVR (Interactive Voice Response) och Internet tjänster. Produktprogrammen skräddarsys och varierar från enkla applikationer till komplexa program som erbjuds på både nationell och internationell basis på hela 37 olika språk.

Stockholm, 9 oktober 2000

INDUSTRIFÖRVALTNINGS AB KINNEVIK