METSON VALMET AVAA ETÄDIAGNOSTIIKKAKESKUKSEN JYVÄSKYLÄÄN

Metso-konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue, Valmet avaa tänään Jyväskylässä ensimmäisen asiakkaidensa sellun- ja paperintuotantolinjojen kunnon- ja prosessinvalvontaan erikoistuneen etädiagnostiikkakeskuksen. Uusinta tietoteknologiaa hyödyntävä keskus mahdollistaa tuotantolinjojen ongelmatilanteiden nopean analysoinnin ja ratkaisun. Palvelu on osa Metson Future Care –asiakaspalvelukonseptia.

Etädiagnostiikkakeskus tarjoaa toiminnan alkuvaiheessa ongelmanratkaisu- ja analyysiapua sopimusasiakkaille. Keskusta voidaan hyödyntää myös huoltokäynneissä keräämällä diagnostiikkakeskukseen etukäteen esimerkiksi Keski-Euroopassa sijaitsevan asiakastehtaan prosessia koskevaa tietoa suoraan asiakkaan järjestelmistä. Kerättyä tietoa analysoimalla voidaan huolto kohdentaa aiempaa paremmin. Etädiagnostiikkakeskuksen palvelun piiriin voidaan liittää mm. kunnonvalvonta ja kunnossapitojärjestelmät sekä tuotannonhallinnan ja prosessin ohjausjärjestelmät.

Etädiagnostiikkakeskus koostuu valvomosta ja sen yhteydessä sijaitsevista tukitoiminnoista. Kommunikaatioteknologian ratkaisujen avulla etädiagnostiikan avuksi voidaan mm. siirtää liikkuvaa kuvaa. Langattoman tiedonsiirron kehittyminen tulee avaamaan lisää mahdollisuuksia kehittää uusia sovellutuksia asiakaspalveluratkaisujen osaksi.

Etädiagnostiikka tulee perustumaan diagnostiikkakeskusten verkostoon, jonka avulla eri puolilla maailmaa sijaitseville asiakkaille voidaan tarjota samat asiantuntijapalvelut. Tällöin viimeisimmän tiedon hyödyntämismahdollisuuksia ei rajoita asiakkaan tai asiantuntijan sijainti.

Metso panostaa huolto-, palvelu- ja modernisointiliiketoiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen Future Care –asiakaspalvelukonseptin kautta. Future Care perustuu ajatteluun tuotteiden koko elinkaaren kattavasta palvelusta.

Metso-konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Valmet on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Vuonna 1999 Valmetin liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 10 600.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Metson liiketoiminta-alueet ovat kuitu- ja paperiteknologia, automaatio- ja säätöteknologia sekä koneteknologia. Vuonna 1999 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 23 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.