Adcore AB förvärvar Cell Strategy Limited

- Genom denna överenskommelse fortsätter vi att utveckla vår strategiposition på den europeiska marknaden. Vi bygger en mycket kvalificerad europeisk strategikonsultrörelse med samma geografiska bredd som övriga Adcore, kommenterar Fredrik Palmgren, chef för Adcore Strategy Global.

Cell Strategy bildades i januari 2000 av Peter Nordström och Bjørnar Jensen, och var under uppstartsperioden knutet till Cell Network och Cell Networks varumärke. Konsulterna har tidigare erfarenhet från välrenommerade företag som Monitor Company, Roland Berger, Andersen Consulting, ADL och AT Kearney. Cell Strategy har kontor i London, Paris, München, San Francisco, Stockholm, den Haag, Bryssel, Milano, Zürich, Oslo och Göteborg.

Vid genomförandet av affären är Cell Strategy i sin helhet ägt av personalen. Omsättningen under de första nio månaderna uppgick till 75 MSEK. Intäkt per konsult uppgick redan under uppbyggnadsfasen till mer än 2 MSEK.

- Vi känner ledningen för Cell Strategy mycket väl sedan många år tillbaka. Jag har stor respekt för vad de har lyckats åstadkomma på så kort tid, säger Fredrik Palmgren.

Den nya verksamheten kommer att dra nytta av all kunskap och erfarenhet från bägge organisationerna och kommer att vidareutveckla en integrerad affärsmodell för den digitala ekonomin i Europa.

- Adcore är rätt miljö för oss nu och framöver, kommenterar Cell Strategys VD Bjørnar Jensen. Adcore har hög kompetens inom såväl traditionell managementkonsulting som digital affärsutveckling. Vår egen kompetens och kultur kommer att matchas väl av Adcores - tillsammans kommer vi att bli ledande inom den digitala ekonomin.

Dagens överenskommelse innebär att Adcore förvärvar 40 procent av aktierna i Cell Strategy. Adcore har för avsikt att på samma ekonomiska villkor förvärva övriga aktier. Den sammanlagda aktieaffären uppgår till 370 MSEK och kommer att betalas i 7,6 miljoner nyemitterade Adcore-aktier. Därtill kommer Adcore att tillföra rörelsekapital till bolaget.

Cell Strategy kommer att byta namn och omedelbart integreras med Adcores strategikonsultverksamhet.

- Den operationella verksamheten kommer att integreras snabbt och en gemensam ledning etableras omgående. Vi kommer att ha ett nytt management-team i absolut toppklass, säger Fredrik Palmgren.

Stockholm den 25 Oktober 2000, Adcore AB (publ)