Lindabkoncernen januari - september 2000

Försäljning och marknad

Lindabkoncernens försäljning har fortsatt att utveckla sig positivt och i linje med vår strategi för ökad tillväxt. Bety-dande satsningar görs på marknads- och produktutveckling. Lindabkoncernens försäljning ökade under årets nio första månader med 21 procent till 3 166 (2 612). Volymerna ökade under perioden med 22 procent varav företagsförvärv stod för 10 procent. Den svenska kronans förstärkning jämfört med motsvarande period föregående århar påverkat försäljningen negativt med 3 procentenheter. Under årets första nio månader steg försäljningspriserna med 2 procent.

Försäljningen utanför Sverige ökade med 15 procent till 2 295 (1 992), vilket motsvarar 72 procent (76) av
koncernens försäljning. Försäljningen under senaste 12 månaders perioden uppgick till 4 123 (3 516) en ökning med 17 procent.

Efterfrågan har för flertalet av koncernens produktgrupper varit god under perioden. På de för Lindab viktiga marknaderna är konjunkturbilden positiv. Den svenska marknaden är fortsatt stark. Gjorda marknadssatsningar tillsammans med genomförda förvärv medför ökade marknadsandelar för Lindab. Inom Norden visar Danmark på en god utveckling.

Inom västra Europa utvecklas den engelska och franska marknaden positivt, däremot har konkurrensen
förstärkts på den tyska marknaden. Tendenserna från första halvåret att en svagare konjunktur märks i vissa
länder inom östra Europa kvarstår, då främst Polen. Lindab fortsätter att expandera på den nordamerikanska
marknaden där cirkulära kanalsystem får en allt högre acceptans. Den kraftiga försäljningsökningen på övriga
marknader förklaras bl a av förvärvet av det schweiziska bolaget Bartholet som genomfördes under oktober 1999.

Resultat
Rörelseresultatet uppgick för perioden januari – september till 246 (214). De högre volymerna har positivt bidragit till resultatet. De under året stigande råmaterial- och tunnplåtspriserna kompenseras successivt genom prishöjningar och rationaliseringar, dock med eftersläpning. Kostnadsökningarna är främst relaterade till satsningarna på marknad och försäljning samt konsolidering av företagsförvärven.

De senaste årens höga investeringstakt samt gjorda förvärv medför stigande avskrivningar. Periodens avskrivningar uppgår till 131 (106) varav goodwillavskrivningar står för 18 (13).

Lindabhar underandra kvartalet intäktsfört överskottsmedlen från SPP. Baserat på SPPs regelverk bedöms att
ianspråktagandet av dessa medel kommer att ske under 3 år. Nuvärdet av förväntade utbetalningar uppgår till 21 och har redovisats som övriga rörelseintäkter.

Resultat efter finansiella poster uppgick till 216 (195).
Finanskostnaderna har stigit med 11 till –30, förklaringen finns i högre nettoskuldsättning beroende på företagsförvärv och hög investeringstakt. Förstärkningen av den svenska kronan har påverkat resultatet negativt med 6.

Nettoresultatet uppgick till 152 (135). Förvärvet av Folkebolagen har marginellt påverkat koncernens resultat
men minskat rörelsemarginalen med 0,3 procentenheter p g a ändrad produktmix med hög volym och lägre
marginal.

Affärsområden
Ventilation
Affärsområdet omfattar huvudsakligen cirkulära kanalsystem för ventilation. Här ingår också lufttekniska tillbehör såsom ventiler, galler, diffusorer med mera, vilka utgör avslutningen på ett kanalsystem. Traditionellt används kanalsystem för distribution av luft men också för transport av stoft, spån och dylikt. Till affärsområdet hör också maskinutrustning för tillverkning av cirkulära ventilationskanaler och detaljer. CADvent, Lindabs egenutvecklade program för dimensionering och beräkning av ventilationssystem, är nu i princip introducerat på flertalet av marknaderna. Under tredje kvartalet startades även den första E-handels platsen upp för ventilationsprodukter inom Lindab.

Affärsområdets försäljning ökade med 20 procent till 1 990 (1 653) vilket motsvarade 63 procent (63) av koncernens försäljning. Den svenska marknaden svarade för 23 procent (19) av försäljningen. De övriga nordiska länderna svarade för 28 procent (33), EU utom Norden 33 procent (36), östra Europa 2 procent (2), USA 10 procent (8) och övriga länder 4 procent (2).

Rörelseresultatet uppgick till 144 (143). Resultatet har påverkats med återbetalning av överskottsmedel från SPP med 11 (0). Efterfrågan på affärsområdets produkter är fortsatt god dock märks en hårdnande priskonkurrens på vissa marknader. Prishöjningar har genomförts under tredje kvartalet, detta för att kompensera för de kraftiga prisökningarna på galvaniserad tunnplåt. Genomslag på försäljningspriserna erhålls successivt under slutet av detta och början av nästa år.

Profile
Affärsområdet omfattar ett stort antal produkter i tunnplåt som används för systemlösningar i byggindustrin såsom tak- och fasadplåt, takavvattningssystem, takskjutportar, byggprofiler samt byggsatser till stålhallar.

Försäljningen under periodenökade med 23 procent till 1 176 (959). Den svenska marknadensvaradeför 36
procent (32) av affärsområdets försäljning. Norden utom Sverige för 31 procent (28), EU utom Norden 6 procent (9), östra Europa 27 procent (30) och övriga länder 0 procent (1).

Rörelseresultatet uppgick till 102 (71). Av resultatförbättringen står överskottsmedel från SPP för 10 (0).
Det högre resultatet förklaras dels av en allt bättre byggkonjunktur på för Lindab viktiga marknader och dels av
en förbättrad produktmix och ökad systemförsäljning.

Kassaflöde och nettoskuldsättning
Lindabkoncernens nettokassaflöde för perioden uppgick till –454 (–49). Koncernens nettoskuldsättning – skillnaden mellan räntebärande skulder och likvida medel – uppgick till 978. Förklaringen till det negativa kassaflödet finns främst i investeringar 391 varav företagsförvärv står för 182 och ett ökat rörelsekapital på 244 som till viss del är säsongsmässigt betingat men även är påverkat av gjorda förvärv med 113. Totalt har förvärven höjt nettoskuldsättningen med 255. Under maj månad har utdelning utbetalts med 3,00 SEK (2,00) per aktie totalt 72 (48). Återköp av egna aktierhar ökat nettoskuldenmed 23.

Koncernens likvida medel uppgick till 154(115). Likvida medel inklusive outnyttjade krediter uppgick till 801
varav i moderbolaget 455.

Koncernens egna kapital uppgick till 1 321 (1 181). Soliditeten var 38 procent (45).

Investeringar
För perioden januari – september uppgick investeringarna exklusive företagsförvärv till 209 (189), varav
maskiner och inventarier står för 118 (104) och fastigheter för 91 (85). De enskilt största investeringarna är
en förvärvad produktionsfastighet i Schweiz och ny-och tillbyggnad av produktions- och lagerfastigheter i
Sverige, Danmark och Kroatien. Företagsförvärv under perioden har inneburit investeringar i maskiner och
inventarier på 35 (36) och fastigheter 42 (1). Periodens förvärv har dessutom medfört ökad goodwill på 105
(22). Investeringar i anläggningar, exklusive företagsförvärv, fördelar sig med 82 (63) i Sverige och 127 (126) i
utlandet.

Företagsförvärv
Under perioden förvärvades Scandab AB. Bolaget, som är verksamt inom miljöområdet, utvecklar, marknadsför, lagerhåller och distribuerar produkter och system till industrin. Förvärvet stärker Lindabs affärsområde Ventilation där samordningsfördelar finns inom produktområdet Transfer. På rullande 12 månaders period beräknas Scandab omsätta 65.

Den 8 maj lade Lindab AB ett bud på det på OM Stockholmsbörsen noterade bolaget Folkebolagen AB.
Budet var totalt värt 148. Förvärvetstärker affärsområdet Profile framförallt på den svenska marknaden. Den
18 september begärdes tvångsinlösen och sista handelsdag var den 29 september. Aktieägare motsvarande 99,7 procent av kapitalet och 99,8 procent av rösterna hade per 30 september accepterat erbjudandet.
Folkebolagen kommer att öka Lindabs resultat och vinst per aktie, dock kommer resultateffekterna att bli marginella under innevarande år. Bolaget beräknas omsätta 500 på årsbasis.

Personal
Antalet anställda inom Lindabkoncernen uppgick vid utgången av september månad till 3 524 jämfört med 3 004 vid årsskiftet. Antalet anställda i Sverige ökade under perioden med 343 till 1 344, ökningen avser i huvudsak förvärvade bolag. Antalet anställda i utlandet ökade med 177 till 2 180.

Moderbolaget
Faktureringen avsåg uteslutande fakturering till koncernföretag. Bolagets försäljning uppgick under
perioden till 39 (37). Resultatet efter finansiella poster blev –11 (4) varav SPP medel 4 (0). Investeringar i
anläggningstillgångar utgjorde 25 (2). Moderbolagets likvida medel uppgick till 10 (37).

Aktiedata
Lindab har i enlighet med bolagsstämmans beslut återköpt egna aktier.Totalt har 239800 aktieråterköpts,
vilket utgör 1 procent av totalt antal aktier. Mandatet från bolagsstämman uppgår till totalt 960 000 aktier
motsvarande 4 procent av aktiestocken. Återköpen har gjorts till en genomsnittskurs på 95,35 SEK, vilket motsvarar cirka 23. Totalt antal utestående aktier uppgår vid utgången av september månad till 23 760 200 st.
Vinst per aktie har beräknats på ett vägt snitt av antal aktier under perioden januari – september, vilket har
beräknats till 23 895 533 st. Vinsten efter full skatt uppgick till 6,36 SEK för årets första nio månader att jämföra
med 5,62 SEK föregående år.

Det utestående syntetiska optionsprogrammet har ej påverkat resultatet.

Noterad kurs för Lindab på OM Stockholmsbörsen var vid periodens utgång 106,50 SEK. Kursen vid årsskiftet var 98 SEK.

Utsikter för 2000
Den kraftiga volymökningen beräknas fortsätta och försäljningen bedöms uppgå till ca 4 300 (3 596).
Råmaterialpriserna har under året stigit extremt mycket och på varmförzinkad plåt betydligt mer än vad
som kunnat förutses. De under hösten genomförda prishöjningarna beräknas få full effekt under början av
nästa år.

För innevarande år förutses ett resultat i nivå med föregående år, exklusive SPP medel.

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ned från medföljande länk.

Lindabkoncernen januari – september 2000