Orange/France Telecom valitsi Nokian 3G-verkkotoimittajaksi

Maailmanlaajuisesti toimiva operaattori Orange, jonka France Telecom hiljattain osti, on valinnut Nokian toteuttamaan kolmannen sukupolven 3G-verkkoratkaisujaan mukaan lukien 3G-runkoverkot, radioverkot, päätelaitteet sekä palvelut.

Kolmivuotinen yhteistyö mahdollistaa avoimiin perusjärjestelmiin pohjautuvat IP-pohjaiset langattoman Internetin palvelut. Orangen tavoitteena on olla johtava langattoman Internetin palveluiden tarjoaja sekä Ranskassa että sen tytäryhtiöiden verkoissa.

Nokia toimittaa Orangelle pakettikytkentäisiä 3G-runkoverkkoelementtejä sekä Nokia 3G MSC –keskuksia, jotka mahdollistavat joustavan siirtymisen täysin IP-pohjaisiin runkoverkkoihin. Lisäksi yhteistyö kattaa myös radioverkkotoimitukset, joihin kuuluu mm. kolmitoimisia (GSM, EDGE, WCDMA) Nokia UltraSite -tukiasemia. Sopimukseen sisältyvät myös verkon toteuttamiseen ja kehittämiseen liittyvät palvelut ja järjestelmäintegrointi.

"Olemme iloisia siitä, että Orange on valinnut meidät 3G-yhteistyökumppanikseen. Valinta on meille tärkeä saavutus", sanoo Nokia Networksin IP Mobility Networks -divisioonan johtaja J.T. Bergqvist. "France Telecomin valinta on osoitus 3G-ratkaisumme kilpailukyvystä ja johtavasta asemastamme seuraavan matkapuhelinsukupolven teknologiassa."

Nokian kolmannen matkapuhelinsukupolven ratkaisu perustuu avoimiin standardeihin ja rajapintoihin, jotka ovat ehdottomia edellytyksiä kaupallisten 3G-palveluiden kehittämiseksi usean toimittajan verkoissa. Nokian 3G-kokonaisratkaisuun sisältyvät myös laskutus-, turvallisuus- sekä verkon ja palvelujen hallintaratkaisut. Nokia on solminut sopimuksen neljän kansainvälisesti tunnetun pääyhteistyökumppanin kanssa GSM- ja 3G-verkkojen toteuttamiseksi Euroopassa, Lähi-Idässä ja Afrikassa. Nokian palveluihin kuuluvat verkon suunnittelu, toteutus, operointi, kehittäminen, verkonhallinta ja optimointi.

Lisätietoja antaa:

Viestintäjohtaja Arja Suominen