SPONDA OYJ: OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-MAALISKUU 2001

SPONDAN NETTOVUOKRATUOTOT JA TULOS KASVOIVAT

Sponda-konsernin liikevoitto kasvoi 6,4 milj. euroa eli 47 % edellisvuodesta. Tulos ennen veroja kasvoi 3,0 milj. euroa eli 36 %. Katsauskauden osakekohtainen tulos oli 0,11 euroa (0,09), joten kasvua viime vuoden vastaavaan lukuun oli 28 %. Spondan kiinteistöjen nettovuokratuotot olivat 23,0 milj. euroa (15,2).

Tulos

Liikevoitto oli 20,1 milj. euroa (13,7). Konsernin tammi-maaliskuun katsauskauden voitto ennen tilinpäätössiirtoja, satunnaiseriä, varauksia ja veroja oli 11,3 milj. euroa (8,3). Tulos verojen ja vähemmistöosuuden jälkeen oli 9,1 milj. euroa (6,3). Spondan liikevaihto 1-3/2001 oli 29,5 milj. euroa (21,1). Liikevaihto kasvoi 40 % edellisen vuoden vastaavasta jaksosta.

Rahoitus

Korollinen vieras pääoma oli 653,1 milj. euroa (654,8 milj.euroa 31.12.2000) ja omavaraisuusaste oli 42, 1 % (31.12.2000 41,6 %). Luottojen keskimääräinen laina-aika oli 4,2 vuotta, keskikorko 5,5 % ja korkosidonnaisuusaika 2,6 vuotta.
Sponda-konsernin kiinteistöjen tasearvo oli 1 167,4 milj. euroa. Taseen loppusumma 31.3.2001 oli 1 181,9 milj. euroa (1 185,1 milj.euroa 31.12.2000). Oma pääoma per osake oli 6,10 euroa (31.12.2000 5,97 euroa).

Perusparannukset ja -korjaukset

Spondan investoinnit kiinteistöjen ylläpitoon ja laatutason nostoon kauden aikana ja aktivoidut vuokralaisparannukset, jotka ovat peruskorjauksia, olivat 4,3 milj. euroa. Espoossa sijaitsevan Mäkkylän toimistotalon perusparannus valmistui maaliskuussa ja kokonaiskustannukset olivat 2,0 milj. euroa. Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Seurahuoneen talon toimisto-osan perusparannus ja -korjaus valmistuu toukokuussa ja korjauskustannukset noussevat noin 4,4 milj. euroon.

Toimintaympäristö

Etlan mukaan Yhdysvaltain talouskasvun hidastuminen vaimentaa myös euroalueen talouskasvua. Suomessa BKT:n kasvuksi ennakoidaan tänä vuonna 4,5 % ja yksityisen kulutuksen kasvu voimistuu 4,5 %. Työttömyysaste alenee 9,1 %:iin. Euroopan Keskuspankin ohjauskorko oli huhtikuun alussa 4,75 %. Inflaation arvioidaan hidastuvan tänä vuonna 2,1 %:iin.

Catella Kiinteistökonsultoinnin kevään markkinakatsauksen mukaan pääkaupunkiseudun toimitilamarkkinoilla tyhjän tilan osuus on laskenut edelleen ollen 1,3 % ja vuokrien nousu on jatkunut. Helsingin seutu on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista alueista ja toimitilojen tarjonnan niukkuus on Catellan mukaan haitannut pääkaupunkiseudun yritystoimintaa.

Vuokraustoiminta 1.1. - 31.3.2001

Sponda keskittyy neljään pääliiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Helsingin kantakaupunki, Pääkaupunkiseutu, Itäkeskus ja Logistiikkakiinteistöt.

Spondan kiinteistöjen nettovuokratuotot olivat 23,0 milj. euroa (15,2) ja 41,6 % niistä tuli Helsingin keskustasta, 14,0 % Pääkaupunkiseudulta, 20,6 % Kauppakeskus Itäkeskuksesta, 22,5 % Logistiikkakiinteistöistä ja 1,3 % muualta Suomesta. Koko kiinteistökannan taloudellinen vuokrausaste maaliskuun lopussa oli 94,8 % (96,2).

Spondan Helsingin kantakaupungin taloudellinen vuokrausaste oli katsauskauden lopussa 96,3 % ja nettovuokratuotto oli 9,6 milj. euroa (vastaavana aikana 2000 7,7 milj. euroa).
Spondan pääkaupunkiseudun kiinteistöjen taloudellinen vuokrausaste oli 91,0 % ja nettovuokratuotto oli 3,2 milj. euroa (2,7).
Kauppakeskus Itäkeskuksen taloudellinen vuokrausaste oli 95,9 % ja nettovuokratuotto oli 4,7 milj. euroa (4,3).

Logistiikkakiinteistöjen taloudellinen vuokrausaste oli katsauskauden lopussa 93,7 % ja nettovuokratuotto 5,2 milj. euroa.
Muun Suomen taloudellinen vuokrausaste oli 98,3 % ja nettovuokratuotto oli 0,3 milj. euroa (0,5).

Kiinteistöhankinnat ja -myynnit

6.3.2001 Sponda osti Ilmarisen Liikekiinteistöt Oy:ltä Kiinteistö Oy Vantaan Vanha Porvoontie 231:n koko osakekannan 8,6 milj. eurolla. Noin 36 000 m2:n logistiikkakiinteistössä on vuokralaisina huolinta-, maahantuonti- ja tukkukauppayrityksiä sekä tullilaitoksen eteläinen tullipiiri.

28.2.2001 Sponda Oyj nosti omistusosuutensa Kaivokadun Tunneli Oy:ssä 40 %:sta 65,4 %:iin, kun se osti Osuuspankki Realumilta ja Osuuspankkien Keskuspankki Oyj:ltä niiden omistamat osakkeet, jotka oikeuttavat 718 m2:iin. Kauppasumma oli yhteensä 1,9 milj.euroa. Kauppaan kuuluvat liiketilat ovat mm. McDonaldsin hampurilaisravintola, kulta- ja kelloliikkeet Kultavasara ja Aseman Kello.
15.1.2001 Sponda Oyj myi Tampereella Hämeenkatu 23:ssa sijaitsevan toimistotalon Tampereen Puhelin Oyj:n Eläkesäätiölle 11,9 milj. eurolla. Vuonna 1902 valmistuneen kiinteistön vuokrattava pinta-ala on noin 8 000 m2.

Sponda jatkoi painopistealueensa ulkopuolella olevien kiinteistöjen realisointia ja on katsauskauden aikana myynyt yhteensä 15 500 m2 kiinteistöjä Pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Kuopiossa yhteensä 6,7 milj. eurolla. Kiinteistöjen realisoinnista tuloutui noin 1,9 milj. euron nettovoitto.

Castrumin osakkeiden lunastus

Sponda Oyj:n arvopaperimarkkinalain mukainen lunastustarjous Castrum Oyj:n osakkeista ja optiotodistuksista päättyi 18.1.2001. Lunastustarjouksen hyväksyivät osakkeenomistajat, jotka edustavat yhteensä 3 761 143 osaketta eli noin 4,9 % Castrumin osakkeista ja äänistä. Lunastustarjouksen tuloksena Spondan omistusosuus nousi 99,6 %:iin Castrumin osakkeista ja äänistä.
Katsauskauden lopussa Spondan omistusosuus Castrumin osakkeista oli 99,7 %.
Osakeyhtiölain mukainen lunastusmenettely on käynnistynyt, jonka jälkeen Sponda tulee hakemaan Castrumin osakkeiden ja optiotodistusten noteerauksen lopettamista Helsingin Pörssin päälistalla.

Itäkeskuksen laajennus valmis lokakuussa
Kauppakeskus Itäkeskuksen 8 500 m2:n laajennusosan ja 5 000 m2:n uudistettujen liiketilojen avajaiset ovat lokakuun 4. päivänä 2001. Kauppakeskukseen tulee yhteensä noin 40 uutta liikettä kahteen kerrokseen. Vaatetuspuolta edustavat Carnet, Dressmann, Feminett, Funky Lady, Leporantojen uusi aikuisten vaateliike, Lindex, Palmrothin kenkä- ja laukkuliike, Stadium ja Voglia. Kotiin ja sisustukseen liittyviä liikkeitä ovat Hemtex, Indiska ja OnOff-kodinkoneliike. Uusia autopaikkoja tulee 500 autolle, jonka jälkeen kauppakeskuksessa on ilmaisia autopaikkoja yhteensä 3 000 ja kävelyetäisyydellä yhteensä 4 500.

Kauppakeskus Itäkeskuksen liikkeiden myynti tammi-maaliskuussa 2001 oli 60 milj. euroa eli 1 % suurempi kuin vastaava jakso edellisenä vuonna 59 milj. euroa.

Henkilöstö

Sponda-konsernin keskimääräinen henkilöstön määrä 1.1.-31.3.2001 oli 54 (37) henkilöä, mistä määrästä emoyhtiö Sponda Oyj:n palveluksessa oli 46 (29) henkilöä. Maaliskuun lopussa Spondan palveluksessa oli yhteensä 55 (37) henkilöä, joista 46 (29) emoyhtiön palveluksessa.

Konsernirakenne

Sponda-konserni koostuu emoyhtiöstä ja sen pääosin kokonaan omistamista tytäryhtiöistä, joista kaikki Tamsoil Oy:tä ja Castrum Oyj:tä lukuun ottamatta ovat keskinäisiä kiinteistöyhtiöitä. Huomattavimmat tytäryhtiöt ovat Castrum Oyj (99,7 %), Kauppakeskus Itäkeskus Oy ja Tamsoil Oy.

Spondan osakkeen kurssikehitys

Spondan osakkeen kurssi oli 1-3/2001 hieman korkeampi kuin edellisen neljänneksen kurssi ja päätöskurssi oli maaliskuukuun lopussa 4,30 euroa. Tarkastelujakson 1-3 keskikurssi oli 4,41 euroa alimman kurssin ollessa 3,70 euroa ja ylimmän 5,10 euroa. Yhtiön osakekannan markkina-arvo oli kauden päättyessä 353 milj. euroa.

Omien osakkeiden osto

Sponda on ostanut hallituksen päätöksen 14.12.2000 mukaisesti omia osakkeitaan 31.3.2001 mennessä 654 800 kpl yhteensä 2 739 352 eurolla. Keskihinta oli 4,18 euroa ylimmän hinnan ollessa 4,50 euroa ja alimman 3,80 euroa. Osakkeiden yhteenlasketut nimellisarvot olivat 550 647 euroa ja suhteellinen osuus äänimäärästä oli 0,8 %.

Sponda Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätöksiä

Sponda Oyj:n varsinainen yhtiökokous vahvisti kokouksessaan 28.3.2001 konsernin ja emoyhtiön tuloslaskelman ja taseen tilikaudelta 2000 ja myönsi vastuuvapauden tilivelvollisille. Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että tilikaudelta 2000 maksetaan osinkoa 1,50 markkaa (0,25 euroa) osakkeelta.

Yhtiökokous päätti muuttaa osakepääoman euromääräiseksi ja päätti euroihin siirtymisen yhteydessä korottaa osakepääomaa 13 040 194,43 euron määräisellä rahastoannilla 81 982 675 euroon. Yhtiökokous päätti, että osakkeiden nimellisarvo on yksi (1) euro.

Hallituksen kokoonpano

Hallituksen jäseninä jatkavat yhtiökokouksen 28.3.2001 päätöksen mukaisesti toimitusjohtaja Heikki Bergholm, Lassila & Tikanoja yhtymä, lakiasiain johtaja Harri Pynnä, Fortum Oyj, ekonomi Anssi Soila ja finanssineuvos Jarmo Väisänen, valtiovarainministeriö. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin toimitusjohtaja Maija-Liisa Friman, Vattenfall Oy ja kiinteistöjohtaja Heikki Hyppönen, Nordea.

Hallitus valitsi puheenjohtajakseen Anssi Soilan ja varapuheenjohtajakseen Jarmo Väisäsen.

Tilintarkastajat

Yhtiökokous valitsi Sponda Oyj:n varsinaisiksi tilintarkastajiksi KHT Sixten Nymanin ja KPMG Wideri Oy Ab:n sekä varatilintarkastajaksi KHT Ari Viitalan.

Näkymät

Spondan tilojen vuokrausaste säilyy korkeana ja vuokraustoiminnasta odotetaan edellisvuotta parempaa tulosta. Spondan tulos tulee olemaan parempi kuin edellisvuonna.

3.5.2001

Sponda Oyj

Hallitus

Ilmaisuilla Sponda, konserni tai yhtiö tarkoitetaan koko Sponda-konsernia. Sponda Oyj:llä tarkoitetaan konsernin emoyhtiötä.
Osavuosikatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomat.

Täydellinen raprortti taulukkoineen on ladattavissa alla olevsta linkistä.

Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2001