ASPO-KONSERNIN OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-31.3.2001

Aspon liikevaihto kasvoi 10 % 27,6 milj. euroon (25,0 MEUR). Kauden liikevoitto oli 1,1 milj. euroa (1,3 MEUR), voitto ennen veroja 0,9 milj. euroa (1,1 MEUR) ja tulos/osake 0,07 euroa (0,09 euroa). Konsernin koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan yli kaksi kertaa bruttokansantuotetta nopeammin ja edellytykset tuloksen paranemiselle ovat hyvät.

LIIKEVAIHTO JA TULOS

Aspo-konsernin liikevaihto 1.1.-31.3.2001 oli 27,6 milj. euroa, kun se viime vuonna vastaavalla jaksolla oli 25,0 milj. euroa. Konsernin liiketoimintaryhmistä Chemicals ja Shipping kasvattivat liikevaihtoaan. Shipping-toimialan tulos oli viimevuotista parempi. Chemicals-toimialan tulos oli viimevuotisella tasolla, kun taas Systems-toimialan tulos oli viimevuotista heikompi. Liikevaihto yhtiöittäin ja liikevoitto liiketoimintaryhmittäin on esitetty erikseen taulukossa.

Konsernin liikevoitto oli 1,1 milj. euroa eli 4,0 % liikevaihdosta (1,3 milj. euroa; 5,2 % 2000). Suunnitelman mukaiset poistot pienenivät 0,1 milj. eurolla 1,6 milj. euroon. Nettorahoituskulut olivat 0,2 milj. euroa (0,2).

Voitto ennen satunnaiseriä ja veroja oli 0,9 milj. euroa (1,1 milj. euroa). Voitto ennen veroja oli 0,9 milj. euroa (1,1 milj. euroa). Tulos osaketta kohden oli 0,07 euroa (0,09 euroa). Osakekohtaiset tunnusluvut on laskettu rahastoannin (18.4.2000) jälkeisellä osakemäärällä.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Rahoitustilanne on säilynyt tyydyttävänä. Konsernin likvidit varat olivat katsauskauden lopussa 19,7 milj. euroa. Investoinnit olivat yhteensä 0,6 milj. euroa. Konsernituloslaskelman nettorahoitus-kulut olivat 0,5 % liikevaihdosta (0,6).

Konsernin omavaraisuusaste nousi 53,7 %:iin (53,8 %) vuodenvaihteen 53,5 %:sta.

HALLINTO

Yhtiökokouksessa 26.4.2001 erovuorossa olleet hallituksen jäsenet DI, DE Kari Stadigh ja OTK Roberto Lencioni valittiin uudelleen. Insinööri Matti Arteva ja KTL Kari Haavisto jatkavat hallituksessa.

Järjestäytymiskokouksessaan hallitus valitsi puheenjohtajaksi Kari Stadighin ja varapuheenjohtajaksi Matti Artevan.

OSAKEPÄÄOMA JA OSAKKEET

Yhtiön osakepääoma 31.12.2000 oli 17 540 832 euroa ja osakkeiden lukumäärä 8 770 416. Osakkeen kirjanpidollinen vasta-arvo on 2 euroa.

Aspo Oyj:n osakkeen vaihto Helsingin Pörssissä oli tammi-maaliskuussa yhteensä 1 128 140 euroa ja 284 738 osaketta. Ulkomaalais-omistus 31.3.2001 oli 2,2 %. Osakkeen alin kaupantekokurssi tammi-maaliskuussa oli 5,03 euroa ja ylin 6,00 euroa.

Pohjola-Yhtymä Vakuutus Oyj ilmoitti 1.3.2001, että sen osuus on alittanut 5 % Aspo Oyj:n osakkeista ja äänistä.

VALTUUTUKSET HALLITUKSELLE

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakepääoman korottamisesta yhdellä tai useammalla uusmerkinnällä ja/tai vaihtovelkakirjalainan ottamisesta ja/tai optio-oikeuksien antamisesta niin, että uusmerkinnässä sekä vaihtovelkakirjojen että optiotodistusten perusteella osakepääomaa voidaan korottaa enintään 2 631 124 eurolla antamalla merkittäväksi enintään 1 315 562 uutta vasta-arvoltaan 2 euron osaketta hallituksen määräämään hintaan ja muutoin hallituksen määräämin ehdoin. Valtuutus oikeuttaa hallituksen poikkeamaan osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta.

Lisäksi yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla Helsingin Pörssin järjestämän julkisen kaupankäynnin välityksellä. Osakkeita voidaan hankkia enintään 438 520 kappaletta, josta mää-rästä vähennetään yhtiölle jo hankitut 186 234 osaketta. Osakkeiden hankinta alentaa yhtiön jakokelpoista vapaata omaa pääomaa.

Vielä yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 438 520 yhtiölle hankittavan oman osakkeen luovuttamisesta. Osakkeita voidaan luovuttaa muussa suhteessa kuin missä osakkeenomistajilla on etuoikeus hankkia yhtiön omia osakkeita, jos poikkeamiseen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy.

Valtuutukset ovat voimassa yhden vuoden yhtiökokouksen päätöksestä.

KESKENERÄINEN OIKEUSASIA

Jakautumisessa yhtiön vastattavaksi siirtynyt verovuotta 1994 koskeva verovalitusasia on Uudenmaan lääninoikeuden 15.10.1999
ja korkeimman hallinto-oikeuden 20.4.2001 antamilla päätöksillä palautettu Uudenmaan vero-virastolle uudelleen käsiteltäväksi.

Aspo Oyj oli hakenut korkeimmalta hallinto-oikeudelta valituslupaa siltä osin kuin lääninoikeus oli palautuspäätöksessään ottanut kantaa asiaratkaisuihin. Korkein hallinto-oikeus on päätöksessään todennut, ettei lääninoikeuden palautuspäätös ole sisältänyt asiallisesti sitovaa ratkaisua eikä sitä niin ollen ole voitu pitää sellaisena päätöksenä, josta verovelvollisella olisi ollut oikeus valittaa.

HENKILÖSTÖ

Aspo-konsernin henkilöstön keskimäärä 1.1.-31.3.2001 oli 382, viime vuonna vastaavalla jaksolla 366 ja koko tilivuonna 2000
375.

NÄKYMÄT VUODELLE 2001

Aspo-konsernin kuluvan vuoden kasvunäkymät ovat pysyneet lupaavina. Koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan yli kaksi kertaa bruttokansantuotetta nopeammin ja edellytykset tuloksen paranemiselle ovat hyvät.

Näkemys perustuu tämänhetkiseen arvioon markkinatilanteesta, joka Aspon toimialoilla näyttää suotuisalta. Kaikilla liiketoimintaryhmillä, Chemicals, Shipping ja Systems, on edellytykset kasvattaa liikevaihtoaan ja parantaa tulostaan. Suhteellisesti suurinta tulosparannusta odotetaan Systems-toimialalta, jonka tuloksen ennakoidaan kääntyvän voitolliseksi loppuvuoden aikana.

LIIKETOIMINTARYHMÄT

CHEMICALS

Aspon Chemicals-liiketoiminnan muodostaa Aspokem Oy tytäryhtiöineen. Ne tuovat maahan, varastoivat ja markkinoivat kemikaaleja, muoviraaka-aineita ja kiinteitä polttoaineita. Lisäksi Aspokem Oy harjoittaa kemikaalien itä-länsi -tradingtoimintaa. Aspokem Oy:llä on tytäryhtiöt Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä Pietarissa sekä myyntikonttori Moskovassa.

Liikevaihdon kasvuun myötävaikuttivat pääasiassa kemikaaliosasto ja ulkomaiset tytäryhtiöt. Autokemikaaleihin liittyvä, Virossa tarkastelukauden lopussa tehty yrityskauppa ei ole mukana luvuissa.

Muoviosaston myynti ja tuloskehitys eivät alkuvuonna yltäneet tavoitteisiin. Eri tuoteryhmien kysyntä oli odotettua epäyhtenäisempää. Tradingtoimintaa kehitettiin suunnitelmien mukaisesti eikä tuotteiden saatavuudessa ollut ongelmia. Kokonaisuutena Chemicals-toimialan kasvu ja tulos olivat odotusten mukaisia.

Chemicals-toimialan liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan ja kannattavuuden ennakoidaan pysyvän nykytasolla tai parantuvan.

SHIPPING

Aspon Shipping-liiketoimintaan kuuluvat ESL Shipping Oy sekä sen kokonaan omistamat tytäryhtiöt Oy Bomanship Ab ja O.Y. Näppärä.

Kansainvälisillä markkinoilla runsas uusien laivojen rakentaminen on lisännyt hintakilpailua ja rahdit ovat hieman laskeneet. ESL Shippingin alukset operoivat Itämerellä lukuun ottamatta uutta helmikuussa vastaanotettua laivaa. Itämeren rahtitaso pysyi alkuvuonna vakaana ja lastimäärien kehitys oli positiivinen. Shipping-toimialan liikevaihdon kasvu ja tuloskehitys olivat odotusten mukaisia.

ESL Shipping Oy vastaanotti 9.2.2001 uuden irtolastialuksen japanilaiselta telakalta. Samalla yhtiö teki ABB Credit Oy:n kanssa ns. bareboat-sopimuksen, jolla alus myytiin ABB Credit Oy:lle ja vuokrattiin kymmeneksi vuodeksi ESL Shipping Oy:n käyttöön. Sopimus lisäsi konsernin vastuusitoumuksia, jotka on eritelty sivulla 6.

Uusi alus kasvatti alkuvuoden liikevaihtoa, mutta sen tulosvaikutus oli negatiivinen. Toisen vuosineljänneksen aikana kaikki varustamon alukset liikennöivät Itämerellä. Tämän odotetaan kasvattavan Shipping-toimialan liikevaihtoa ja tulosta.

Shipping-liiketoiminnan koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan edellisvuotiseen verrattuna. Myös tuloksen kasvu näyttää todennäköiseltä.

SYSTEMS

Aspon Systems-toimialaan kuuluvat Aspo Systems Oy tytäryhtiöineen sekä Navintra Oy. Aspo Systems Oy on maan johtava polttoaineiden maksuautomatiikan valmistaja. Navintra Oy keskittyy merenkulun navigointijärjestelmiin ja laitteisiin.

Aspo Systems Oy:n liikevoitto ei ole vertailukelpoinen edellisvuotisen vastaavan jakson voiton kanssa. Vuoden 2000 alussa kirjattu 0,7 miljoonan euron kertaluonteinen tuotto paransi vertailukauden liikevoittoa.

Aspo Systems Oy:n toiminta kehittyi alkuvuonna suunnitelmien mukaisesti. Tuotteiden vientinäkymät Baltiaan ja Puolaan pysyivät hyvinä. Uusien tytäryhtiöiden toiminta käynnistyi Latviassa ja Liettuassa.

Euroon siirtyminen kasvattaa myös kotimaan liikevaihtoa loppuvuotta kohden ja liikevoiton odotetaan kääntyvän voitolliseksi loppuvuonna.

Navintra Oy:n myynti kasvoi alkuvuonna. Kehityksen odotetaan jatkuvan, sillä yhtiöllä on vahva tilauskanta. Alkuvuoden tulos oli negatiivinen, mutta sen odotetaan kääntyvän voitolliseksi loppuvuoden aikana.

Helsinki, 3.5.2001

ASPO Oyj

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-31.3.2001