Net Insights första växlar i 200-serien leveransklara

Nimbra 210 är en 24 portars accessenhet som förbinder lokala nätverk med stadsnät. Med Nimbra 210 kan ett Ethernet-nät i flerfamiljshus eller på företag kopplas till stadsnätet via en DTM-upplänk (Dynamic synchronous Transfer Mode). Det gör att det blir möjligt att garantera bandbredden ända fram till husknuten. Tekniken gör det också möjligt att allokera och ta betalt för den bandbredd som varje enskild användare behöver.

Nimbra 290 är en högkapacitetsväxel för stadsnät. Med 8 Gbps fördelat på 8 portar, utgör den en kostnadseffektiv knutpunkt mellan länkar i optiska stadsnät baserade på DTM-teknik. Nimbra 290 är Net Insights första växel som byggts på det egenutvecklade chipet TwintinÔ.

Idealisk för video-on-demand
Nätverk byggda med Nimbra 200-serien är särskilt lämpade för krävande bredbandstjänster baserade på realtidsöverföring. Eftersom DTM-tekniken gör det möjligt att garantera bandbredden genom hela nätet, kan tjänsteleverantörer få kontroll över kvalitén hela vägen fram till användaren - en förutsättning för att kunna ta betalt för avancerade bredbandstjänster såsom video-on-demand och streamad musik.

Vid överföring av strömmande media av hög kvalitet utnyttjar DTM nätresurserna mer effektivt jämfört med konkurrerande tekniker såsom Gigabit Ethernet och SDH/Sonet. Det medför lägre investeringskostnader för utrustning.

- Vi har lagt ner mycket arbete på andra generationens hårdvara för DTM-nät och vi ser fram emot att få visa vad vi kan. Med Nimbra 210 och 290 har vi kompletterat vårt produktutbud med en kostnadseffektiv helhetslösning för innehållsrikt bredband till hem och företag, säger Bengt J. Olsson, VP Product Management, Net Insight.

Net Insight demonstrerar 200-serien och dess förmåga att förmedla avancerade bredbandstjänster tillsammans med Prevas på Nordic Telecom Week den 3-4 maj.