Jaakko Pöyry Group: OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 31.3.2001

Jaakko Pöyry Group -konsernin tuloskehitys oli katsauskaudella hyvä.

- Liikevaihto oli 113,1 (edellisvuonna 114,7) miljoonaa euroa.
- Liikevoitto oli 7,5 (7,1) miljoonaa euroa.
- Voitto rahoituserien jälkeen oli 6,9 (6,4) miljoonaa euroa.
- Konsernin voitto tilikaudelta oli 4,5 (3,7) miljoonaa euroa.
- Osakekohtainen tulos oli 0,33 (0,27) euroa.
- Sijoitetun pääoman tuotto oli 21,6 (22,0) prosenttia.

Liikevaihto kasvoi Metsäteollisuus-, Metsäteollisuuden konsultointi- ja Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmissä. Liikevoitto kasvoi Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmässä.

Konsernin osakekohtainen tulos parani katsauskaudella 22,2 prosenttia. Viime vuoden vertailuluvussa ei ole huomioitu konserniverokeskuksen 23.11.2000 antamaa päätöstä, jonka mukaisesti konsernin verot pienenevät vuosina 2000-2002 noin 1,5 miljoonalla eurolla vuodessa. Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos vuoden 2000 ensimmäiseltä neljännekseltä on 0,29 euroa ja näin ollen vertailukelpoinen osakekohtainen tulos on parantunut katsauskaudella 13,8 prosenttia.

Konsernin maksuvalmius säilyi katsauskauden aikana hyvänä. Maaliskuun lopussa konsernin kassavarat olivat 41,1 miljoonaa euroa ja korolliset velat 43,5 miljoonaa euroa, eli korolliset nettovelat olivat 2,4 miljoonaa euroa (vuoden 2000 lopussa kassavarat ylittivät korolliset nettovelat 2,6 miljoonalla eurolla). Konsernin velkaantumisaste oli 2,4 prosenttia.

Energia-liiketoimintaryhmään kuuluva alkoholilaitosten kokonaisurakointiliiketoiminta on päätetty lopettaa. Lopettamiskustannusten kattamiseksi Energia-liiketoimintaryhmä on huomioinut tuloksessaan 6 miljoonan euron suuruisen kulukirjauksen.

Katsauskaudella on tuloutettu ruotsalaisten eläkesäätiöiden (SPP) vuonna 2000 vahvistamat eläkemaksujen palautukset, joita ei huomioitu vuoden 2000 tuloksessa, yhteensä 4,9 miljoonaa euroa. Tuloutus on huomioitu liiketoimintaryhmät-erittelyssä rivillä "muut".

Liiketoimintaryhmät

Metsäteollisuus

Katsauskauden liikevaihto oli 40,0 (36,2) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 5,1 (3,7) miljoonaa euroa. Kannattavuus oli hyvä. Tilauskanta oli 93,5 (71,8 vuoden 2000 lopussa) miljoonaa euroa.

Metsäteollisuuden konsultointi

Katsauskauden liikevaihto oli 12,1 (11,8) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 0,2 (0,5) miljoonaa euroa. Liiketoimintaryhmän tilauskanta oli 22,8 (25,6) miljoonaa euroa.

Pohjois-Amerikan heikentynyt talouskasvu on vähentänyt konsultointitoiminnan kysyntää kyseisellä alueella. Tällä on ollut vaikutusta liiketoimintaryhmän tulokseen. Katsauskaudella ei tuloutunut merkittäviä kertapalkkioita yrityskauppajärjestelyissä. Liiketoimintaryhmän tulos oli katsauskaudelle asetettuja tavoitteita alhaisempi. Liiketoimintaryhmän toiminnan ja kannattavuuden parantamiseksi tähtäävä toimenpideohjelma on käynnistetty vuoden 2001 alussa.

Energia

Katsauskauden liikevaihto oli 34,1 (40,4) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli -4,4 (2,4) miljoonaa euroa. Tilauskanta oli 90,3 (111,6) miljoonaa euroa.

Liikevaihdon supistuminen johtui pääosin kokonaistoimitusprojektien volyymin pienenemisestä. Tappiollinen alkoholilaitosten kokonaisurakointitoiminta on päätetty lopettaa. Tämän toiminnan liikevaihto oli vuonna 2000 noin 31 miljoonaa euroa. Konsernin tavoitteena on parantaa suhteellista kannattavuutta niin, että konsernin liikevoitto on yli kahdeksan prosenttia. Liiketoiminnan luonteesta johtuen kokonaistoimitusprojektien kannattavuus on alhaisempi kuin konsultointi- ja engineering-liiketoimintojen. Alkoholilaitosten kokonaisurakointiliiketoiminnan lopettamiskustannusten kattamiseksi on tehty 6 miljoonan euron suuruinen kulukirjaus. Kulukirjausta lukuun ottamatta liiketoimintaryhmän tulos oli katsauskaudella tyydyttävä.

Infrastruktuuri & ympäristö

Katsauskauden liikevaihto oli 26,9 (25,9) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 2,1 (2,1) miljoonaa euroa. Kannattavuus oli asetettujen tavoitteiden mukainen. Tilauskanta oli 95,5 (96,5) miljoonaa euroa.

Liiketoimintaryhmään kuuluvan telekommunikaatiotoiminnan tavoitteeksi on asetettu sen volyymin kaksinkertaistaminen 20 miljoonaan euroon vuonna 2001. Telekommunikaatioalan investoinnit ns. kolmannen sukupolven osalta ovat Euroopassa lykkääntyneet 6-12 kuukaudella. Tästä syystä asetettua volyymin kaksinkertaistamista ei vuonna 2001 tulla saavuttamaan. Koska volyymin kasvutavoite perustuu pääosin konsernin nykyisten toteutusresurssien uudelleensuuntaamiseen ja koulutukseen, kasvutavoitteesta jääminen ei heikennä liiketoimintaryhmän tulosta vuonna 2001.

Konsernirakenne

Konsernirakenteen ja liiketoiminnan kehittämistä jatketaan vuoden 2001 aikana. Metsäteollisuuden globalisoitumisprosessin vuoksi Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmän paikallisverkoston kattavuutta on tarkoitus lisätä Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Myös Energia- ja Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmien toimintaa on tarkoitus laajentaa.

Tilauskanta

Konsernin tilauskanta on säilynyt hyvänä. Kokonaistilauskanta oli maaliskuun lopussa 302,1 miljoonaa euroa, kun se vuoden 2000 lopussa oli 305,5 miljoonaa euroa. Konsultointi- ja engineering-liiketoimintojen tilauskanta on vuoden 2000 lopun tasolla. Kokonaistoimitusprojektien tilauskanta laski katsauskaudella 3,3 miljoonaa euroa.

Investoinnit

Konsernin investoinnit olivat katsauskaudella 2,1 (3,6) miljoonaa euroa. Investoinnit olivat pääasiassa ohjelmistoja sekä tietojärjestelmiä ja -laitteita.

Osakepääoma ja osakkeet

Osakkeiden määrä oli vuoden 2000 lopussa 13 724 136. Katsauskauden aikana on vuoden 1998 optiolainaan liittyvillä optiotodistuksilla merkitty yhteensä 20 250 uutta osaketta. Tämän lisäksi on huhtikuussa 2001 optiotodistuksilla merkitty 132 150 uutta osaketta. Merkintöjen jälkeen osakkeiden lukumäärä on 13 876 536.

Jaakko Pöyry Group -konsernin henkilöstölle vuonna 1998 suunnattu 2,2 miljoonan euron suuruinen optiolaina on merkitty täysimääräisenä. Optiolainaan liittyvät optiotodistukset oikeuttavat merkitsemään enintään 1,3 miljoonaa yhtiön osaketta. Merkintäaika alkoi osittain (390 000 osaketta) 1.4.2000 ja 1.4.2001 (390 000 osaketta) ja alkaa 1.4.2002 (520 000 osaketta). Merkintäaika päättyy kaikilla optiotodistuksilla 30.4.2005. Optiotodistuksilla on merkitty yhteensä 206 250 osaketta.

Varsinainen yhtiökokous 8.3.2001 valtuutti yhtiön hallituksen päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnän, ja/tai vaihtovelkakirjalainojen ja/tai optiooikeuksien antamisesta niin, että uusmerkinnän vaihtovelkakirjojen ja optiotodistusten perusteella osakepääomaa voidaan korottaa yhteensä enintään 1,0 miljoonalla eurolla antamalla merkittäväksi enintään 1,0 miljoonaa uutta osaketta. Valtuutus on voimassa 8.3.2002 saakka.

Varsinainen yhtiökokous antoi hallitukselle valtuutukset päättää omien osakkeiden hankkimisesta ja luovuttamisesta. Valtuutusten kohteena on enintään 5,0 prosenttia yhtiön osakepääomasta. Yhtiön hallitus on 8.3.2001 päättänyt käyttää valtuutuksia. Valtuutukset ovat voimassa 8.3.2002 asti.

Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin Pörssissä. Osakkeen keskikurssi oli katsauskaudella Helsingin Pörssissä 19,81 euroa; ylin kurssi oli 21,00 euroa ja alin kurssi 17,00 euroa. Yhtiön osakkeita vaihdettiin 16,4 miljoonalla eurolla yhteensä 0,8 miljoonaa kappaletta eli 6,0 prosenttia osakkeiden kokonaismäärästä.

Varsinainen yhtiökokous vahvisti yhtiön hallituksen esityksen osingonjaosta vuodelta 2000 eli 0,60 (0,45 vuodelta 1999) euroa osakkeelta, yhteensä 8,2 miljoonaa euroa. Osinko maksettiin 20.3.2001.

Tulevaisuuden näkymät

Jaakko Pöyry Group -konsernin tilauskanta on alkuvuonna säilynyt hyvänä ja se luo hyvän pohjan konsernin toiminnalle loppuvuoden osalta. Mikäli Pohjois-Amerikan heikentynyt suhdannekehitys kuitenkin jatkuu ja leviää konsernin päämarkkina-alueelle Eurooppaan, on sillä vaikutus konsernin toimintaan vuoden 2001 loppupuolella.

Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmän alkuvuoden tulos ja tilauskanta ovat hyvät. Liiketoimintaryhmän tulos paranee viime vuodesta. Metsäteollisuuden konsultointi -liiketoimintaryhmän tuloskehitys riippuu metsäteollisuuden suhdannekehityksestä ja aktiviteetista vuoden 2001 aikana. Liiketoimintaryhmän tulokseen vaikuttavat myös investointipankkitoiminnan palkkioiden määrä ja tuloutumisajankohdat. Energia-liiketoimintaryhmän tulos loppuvuonna riippuu eräiden tarjousvaiheessa olevien projektien toteutumisesta ja toteutusajankohdasta. Infrastruktuuri & ympäristö
-liiketoimintaryhmän tilauskanta luo hyvän pohjan liiketoimintaryhmän vakaalle tuloskehitykselle loppuvuoden aikana.

Jaakko Pöyry Group -konsernin keskeiset taloudelliset tavoitteet ovat osakekohtaisen tuloksen parantaminen keskimäärin 15,0 prosenttia ja vähintään 20 prosentin tuoton saavuttaminen sijoitetulle pääomalle (ROI). Konsernin alkuvuoden tulos, tilauskanta, markkina-asema ja edellä esitetyt näkymät huomioon ottaen konsernin edellytykset yltää näihin tavoitteisiin ovat säilyneet hyvinä.

Vantaalla 2. toukokuuta 2001

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen
Teuvo Salminen

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 31.3.2001