HEX - FREMGANGEN I LEVERANSENE TIL VINDENERGI-SEKTOREN FORTSETTER I 3. KVARTAL

I 3. kvartal lå leveransene av glassfiberarmeringer fra Devold AMT til vindenergisektoren 14 % høyere enn forrige kvartal og 35 % høyere enn 3. kvartal i 2000. Hittil i år viser omsetningen av glassfiberarmeringer en vekst på ca 60 % i forhold til tilsvarende periode i 2000. Samtidig viste produktområdet forbedrede marginer på grunn av større effektivitet i produksjonen. Ytterligere forskyvninger i leveranser av karbonfiberarmeringer medførte at den samlede omsetningsfremgang ble 26 % for 3. kvartal og 13 % hittil i år.

For fiberarmeringsområdet samlet ble driftsresultatet pr 3. kvartal 4.2 MNOK (6.4 MNOK). Nedgangen i driftsresultatet skyldes forskyvningen i produktmiksen som utsettelsen av leveransene av karbonfiberarmeringer innebærer, da dette produktet har høyere marginer. Det forventes resultatfremgang i siste kvartal.

Utsettelser i avgjørelser innenfor den militære sektor påvirker antenneområdet negativt, mens omsetningen på det marine området ligger som forventet. Comrod oppnådde imidlertid budsjettert omsetning i 3. kvartal og forventer en betydelig bedre omsetning i siste kvartal. Utviklingen i det militære området er usikker p.g.a. stadige utsettelser i avgjørelser av nye kontrakter.

Omsetningen for antenneområdet hittil i år ble 33.4 MNOK (39.2 MNOK). Driftsresultatet hittil i år ble 0,8 MNOK (5.8 MNOK). Det forventes et bedre resultat for 4. kvartal, noe over hva 4. kvartal 2000 viste.

Konsernets samlede omsetning ble 103 MNOK (+ 42 %). Driftsresultatet for 3. kvartal ble 1,1 MNOK (1.4 MNOK), mens resultat etter skatt hittil i år ble - 1,9 MNOK (2,7 MNOK).

Samlet sett forventer styret et betydelig bedret resultat i 4.kvartal.

Fra 01.10.01 er Raufoss Composites AS (beholdere i kompositt for gass) en del av konsernet.

For 2. kvartal 2001 rapport, følg vedlagte link:

Kontaktperson:
Styrets formann Knut Flakk