Sirona Dental ökar samarbetet med finländska Oriola

Sirona-koncernen, som är en av världens ledande tillverkare av dentalutrustning, utökar sitt samarbete med finländska Oriola Oy, marknadsförare och distributör av läkemedel och andra sjukvårds- och hälsovårdsprodukter. Oriola har marknadsfört Sironas högteknologiska dentalutrustningar i Finland och Sverige sedan 1999 samt i de baltiska länderna sedan början av 2001. Försäljningen har utvecklats mycket positivt under de senaste två åren. Sirona vill nu utöka samarbetet med Oriola som en sk. nyckelpartner, vars marknadsföringsområde omfattar också Danmark. Ett intentionsavtal har nyligen undertecknats emellan bolagen.

Oriola syftar till att börja sälja och marknadsföra dentalprodukter i Danmark inom några veckor via ett nytt dotterbolag, Oriola A/S Denmark, som kommer att vara exklusiv distributör för Sirona Dentals produkter och reservdelar i Danmark.

Samarbetet med Sirona passar väl in i Oriolas målsättning att förstärka fotfästet på den skandinaviska och baltiska hemmamarknaden. Oriola strävar till representationsavtal som täcker hela dess geografiska verksamhetsområde och möjliggör härigenom konkurrenskraftiga förmåner till kunderna. Härigenom kan man uppnå en hög servicenivå tack vare ett mera effektivt utnyttjande och fördelning av resurserna i teknisk service och rådgivning på produktområden som förutsätter specialkunnande.

Sirona

Sirona är en tillverkare av dentalutrustning med världsomfattande verksamhet, med huvudkontor i Bensheim, Tyskland. Produktsortimentet omfattar patientstolar, röntgenutrustning, instrument och dental CAD/CAM system. Bolaget kan erbjuda praktiskt taget all utrustning och därtillhörande service för tandvården.

Oriola

Oriola är en av Finlands och närmarknadens ledande marknadsförare och distributör av hälsovårdsprodukter och läkemedel. Det breda produktsortimentet och därtillhörande service omfattar de olika sektorerna inom hälsovården is sin helhet. Dotterbolag finns i Sverige och i de Baltiska länderna.
I Oriolas aktiviteter ingår tusentals välkända produkter för hälsovårdsbranschen.
I Finland är Oriola marknadsledande leverantör av tandvårdsutrustning och -tillbehör. Under de senaste åren har Oriolas veksamhet expanderat till Sverige och Baltikum. Nu följer Danmark.

Oriola:

Seppo Morri, VD

Jouni Pohjonen, VP, Medical and Technical Sector
Tel. +358 10 429 4700, gsm +358 50 429 4700.

Sirona:
Rafael Scherer, VP, European Sales