HEXAGON COMPOSITES ASA

Devold AMT vokser kraftig

Devold AMT, et datterselskap av Hexagon Composites ASA, oppnådde en omsetning på nesten 100 MNOK i 2001. Dette innebærer at Devold AMT har firedoblet omsetningen siden 1997.

Devold AMT, som produserer armeringer i glassfiber og karbonfiber til marine-, fly-, transport- og vindkraftindustrien, har hatt en meget god utvikling de siste årene. Det er først og fremst armeringer i glassfiber til vindkraftindustrien som har bidratt til den store veksten. Selskapet er i dag en hovedleverandør på armeringer til Vestas i Danmark, som er verdens største produsent av vindmøller. Devold AMT er også en betydelig leverandør til LM i Danmark, som er verdens største produsent av vindmølleblad.

Devold AMT har også levert de første containerne med glassfiberarmeringer til Colombia i Sør Amerika, og regelmessige leveranser til USA vil starte i mars.

Devold AMT sin ordrereserve for inneværende år er 50 % større enn fjorårets omsatte volum, og 140% større en ordrereserven ved inngangen til år 2001. Planlagt investeringsnivå for 2002 er på ca 10 MNOK. Det forventes at driftsmarginen opprettholdes.

Veksten i volum fra 3500 tonn i 2001 til et forventet volum på over 7000 tonn, er et resultat av en fokusert markedsføring over tid. Gjennom en bevisst investering i teknologi og effektiviseringstiltak over en lengre periode har man nå opparbeidet seg en produksjonskapasitet, som sammen med årets investeringer, kan håndtere veksten i år og neste år.