Nokia ylitti ensimmäisen neljänneksen tulostavoitteensa ennakoitua hieman alhaisemmalla myynnillä

Tammi-maaliskuu 2002 verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon:

- Liikevaihto laski 12 % ja oli 7 014 milj. euroa (8 007 milj. euroa vuoden 2001 ensimmäisellä neljänneksellä)
- Pro forma liikevoitto oli 1 286 milj. euroa (1 440 milj. euroa), liikevoittoprosentti oli 18,3 (18,0)
- Pro forma oikaistut erät, konserniliikearvon poistot, olivat 52 milj. euroa
- Pro forma osakekohtainen tulos (laimennettu) oli 0,19 euroa (0,22 euroa)
- Kansainvälisen laskentakäytännön (IAS) mukaan raportoitu tilikauden voitto oli 863 milj. euroa (975 milj. euroa) ja osakekohtainen tulos (laimennettu) 0,18 euroa (0,20 euroa)

ENSIMMÄINEN VUOSINELJÄNNES 2002

Perus 0,19 0,22 0,18 0,21
Laimennettu 0,19 0,22 0,18 0,20

PÄÄJOHTAJA JORMA OLLILA:

Nokian liiketoiminta oli vakaalla pohjalla vuoden 2002 ensimmäisellä neljänneksellä. Matkapuhelinliiketoiminnan kannattavuus ylitti kaikki odotukset ja maailmanlaajuinen markkinajohtajuutemme myötävaikutti jälleen vahvan tuloksen saavuttamiseen. Alustavien selvitystemme mukaan vähintäänkin säilytimme arvioimamme 37 %:n osuuden maailman matkapuhelinmarkkinoista, mikä on linjassa pitkän aikavälin 40 %:n markkinaosuustavoitteemme kanssa.

Verkkoliiketoimintaympäristö säilyi haasteellisena, mikä johti odotettua pienempiin GSM-verkkoinvestointeihin Euroopassa ja Kiinassa, emmekä saavuttaneet verkkojen osalta ensimmäisen neljänneksen liikevaihtotavoitteita. Verkkoliiketoiminnan liikevoittoprosentti oli kuitenkin viime vuonna tehtyjen rationalisointitoimien ansiosta ennakoidun mukainen. Kolmannen sukupolven verkkoihin siirtymisen positiivisen vaikutuksen odotetaan näkyvän verkkoliiketoiminnan liikevaihdossa toisella vuosipuoliskolla ja uskomme, että voimme saavuttaa pitkän aikavälin 35 %:n markkinaosuustavoitteemme maailman verkkomarkkinoista.

Kuluva vuosi on alallamme muutosten aikaa. Uudet tuote- ja palveluteknologiat ovat jo olemassa, mutta niiden valmiusaste ja markkinat ovat eri vaiheissa. Mielestämme keskeisintä meneillään olevassa teknologiamurroksessa on multimediaviestintä, ja valtaosaan ensi vuoden tuotevalikoimastamme on tulossa multimediaviestipalvelujen käyttömahdollisuus.

Nokia uudistaa aktiivisesti teollisuudenalaa ja tuo markkinoille jatkuvasti uusia tuotteita, jotka tukevat useita eri teknologioita. Pelkästään tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana aiomme tuoda markkinoille enemmän uusia puhelinmalleja kuin koko vuonna 2001 ja vauhdittaa näin langattomien sovellusten ja palveluiden käyttöönottoa.

Vuosi 2002 tuo mukanaan myös kolmannen sukupolven tuotteet, jotka ovat tärkeä osa alamme kehitystä. Siirtyminen toisesta sukupolvesta kolmanteen jaksottunee usealle vuodelle. Suunnittelemme ensimmäisen 3G-päätelaitteen julkistusta kolmannelle vuosineljännekselle ja valmistaudumme ensimmäisen Nokian toimittaman kolmannen sukupolven verkon käyttöönnottoon syyskuussa 2002.

Langattomuus vaikuttaa lähitulevaisuudessa olennaisesti sekä teknologiaan että ihmisten elämäntyyliin. Suuri osa henkilökohtaisesta ja ammatillisesta viestinnästä tulee tapahtumaan henkilökohtaisen langattoman päätelaitteen avulla. Nokian vankan rahoitusaseman, selkeän markkinajohtajuuden ja yhtiön langattomassa viestinnässä saavuttaman pitkäaikaisen menestyksen perusteella ennakoimme, että lähivuodet avaavat kauaskantoisia kasvumahdollisuuksia alamme kehityksen myötä.

LIIKETOIMINTAYMPÄRISTÖ JA ENNUSTEET

Toimialamme elää siirtymävaihetta, kun langattomat multimediatuote- ja palvelumarkkinat vähitellen käynnistyvät. Siirtyminen on edennyt hitaammin kuin tämän vuoden alussa oletimme ja tästä syystä yhtiö on tarkistanut kasvuennusteitaan sekä verkko- että matkapuhelinmarkkinoiden osalta.

Nokian ensimmäisen neljänneksen liikevaihto laski 12 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Nokia Mobile Phonesin 7 %:n liikevaihdon lasku johtui heikentyneestä myynnistä Euroopassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, mutta sitä tasoitti osittain kasvu Aasian ja Tyynenmeren alueella. Nokia Networksin liikevaihto laski 29 %, mikä johtui arvioitua pienemmistä investoinneista GSM-verkkoihin Euroopassa ja Kiinassa. Laskua tasoitti osittain myynnin vahva kasvu Yhdysvalloissa.

Nokian liikevaihdon arvioidaan kasvavan vuoden 2002 toisella vuosineljänneksellä 2 - 7 % vuoden 2001 toiseen neljännekseen verrattuna (Nokia Mobile Phonesin osalta 5 -10 % ja Nokia Networksin -10 ja -5 %:n välillä). Kokonaisliikevaihdon kasvun arvioidaan toisen vuosipuoliskon osalta nousevan 15 %:iin tai ylittävän sen. Koko vuoden kasvun arvioidaan olevan 4 - 9 % (Nokia Mobile Phonesin osalta 5 - 10 % ja Nokia Networksin 0 - 5 %).

Alhaisemmasta myynnistä huolimatta yhtiön kannattavuusnäkymät pysyvät vahvoina ja niitä vauhdittavat lisääntyvä toiminnallinen tehokkuus, vahva tuotemerkki ja johtava tuotevalikoima. Toisella vuosineljänneksellä osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) arvioidaan olevan 0,18 ja 0,20 euron välillä. Nokian johto uskoo kassavirran säilyvän vahvana ja yhtyy tämänhetkiseen markkinoiden konsensusarvioon 0,83 euron pro forma osakekohtaisesta tuloksesta (laimennettu) vuonna 2002.

Nokia Mobile Phonesin pro forma liikevoittoprosentin arvioidaan olevan loppuvuonna 2002 noin 20. Nokia Networksin toisen neljänneksen pro forma liikevoittoprosentin puolestaan ennakoidaan pysyvän vähintäänkin samalla tasolla kuin ensimmäisellä neljänneksellä ja nousevan 14 - 16:een loppuvuonna. Nokia Ventures Organizationin pro forma liiketappion arvioidaan olevan noin 150 miljoonaa euroa vuonna 2002.

Ensimmäisen vuosineljänneksen kehityksen perusteella Nokia arvioi GSM- ja koko verkkomarkkinoiden pienenevän vuonna 2002. Huolimatta GSM/EDGE-verkkoliiketoiminnan vahvasta kasvusta Yhdysvalloissa Nokia Networksin liiketoimintaympäristö säilyy edelleen haastavana suurimmilla markkina-alueilla Euroopassa ja Kiinassa vuoden 2002 loppuun asti. Nokia arvioi toisen vuosipuoliskon olevan ensimmäistä vuosipuoliskoa vahvempi, kun kolmannen sukupolven verkkojen toimituksista aletaan kirjata liikevaihtoa.

Matkapuhelinmarkkinoiden myyntivolyymit olivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä linjassa yhtiön odotusten kanssa. Nokian tämän hetkisen arvion mukaan yleinen, heikko markkinatilanne kaikilla tärkeimmillä maantieteellisillä markkina-alueilla tulee vaikuttamaan matkapuhelinten kysyntään loppuvuoden ajan. Tästä johtuen Nokia alentaa markkinaennustettaan ja arvioi vuonna 2002 maailmassa myytävän 400 - 420 miljoonaa matkapuhelinta. Markkina kasvaisi siten jonkin verran viime vuodesta, jolloin matkapuhelimia myytiin arviolta 380 miljoonaa kappaletta.

NOKIA MOBILE PHONES

Vuoden 2002 aikana Nokia Mobile Phones on jo esitellyt 16 uutta tuotetta ja aikoo ensimmäisen vuosipuoliskon aikana toimittaa markkinoille ennätyksellisen määrän uusia langattomia päätelaitteita, joissa yhdistyy runsas valikoima uudet palvelut mahdollistavia teknologioita. Julkistetuista uusista tuotteista, joiden toimitusten arvioidaan alkavan vuonna 2002, yhdeksän hyödyntää Java(TM)-teknologiaa ja viidessä on multimediaviestitoiminto; kaksi puhelimista käyttää XHTML:ää, kymmenen on GPRS-puhelimia, kolme on 1X-puhelimia (CDMA) ja yhdessä puhelimessa on GAIT (GSM/1900/TDMA).

Uudet tuotteet ilmentävät Nokian matkapuhelinvalikoiman kattavuutta myös elämäntapavalintojen osalta ja niihin kuuluu Expression-, Active-, Classic-, Fashion-, Premium-, Imaging- ja Business Application -kategorioihin suunniteltuja puhelimia. Tuotteista kahdessa on värinäyttö. Näistä Nokia 7650 on yhtiön ensimmäinen kuvapuhelin, jossa yhdistyvät digitaalinen kamera ja multimediaviestipalvelut. Nokia 7210 on viidellä mantereella toimiva puhelin, jossa on multimediaviestipalvelut, Java(TM)-teknologia ja FM-radio.

Ensimmäisellä neljänneksellä Nokia Mobile Phones siirtyi uuteen toimintamalliin, jonka tavoitteena on vauhdittaa kasvua, lisätä joustavuutta ja hyödyntää mittakaavaetuja. Toukokuun alusta lähtien yhdeksän uutta yksikköä on kukin vastuussa tietyn markkinasegmentin tuotteiden ja liiketoiminnan kehittämisestä. Muutoksen ansiosta Nokia pystyy optimoimaan toimintansa vertikaalisilla liiketoiminta-alueilla samalla kun se hyötyy merkittävistä mittakaavaeduista horisontaalisissa prosesseissa, kuten viestintäteknologioiden ja sovellusten kehitystyöstä sekä yhtiön tehokkaasta tilausketjun hallinnasta.

Lisätäkseen kilpailuetuaan matkapuhelinmarkkinoilla Nokia viimeistelee tuotannollisia muutoksia Yhdysvaltain tehtaallaan. Puhelimia ei enää valmisteta tehtaalla alusta loppuun, vaan Yhdysvaltain organisaatio keskittyy jatkossa kokoamaan puhelimia muissa Nokian tehtaissa valmistetuista osakomponenteista, jotka tuotetaan edullisemman kustannusrakenteen maissa. Tämän seurauksena Nokian Teksasissa sijaitsevan tehtaan henkilökunta vähenee noin 625 kokopäiväisellä työntekijällä.

Nokian kokonaan omistama tytäryhtiö Vertu aloitti toimintansa tammikuussa. Vertu suunnittelee, valmistaa ja myy langattomia päätelaitteita ylellisyystuotteiden markkinoille ja on esimerkki mahdollisuuksista, joita kokonaan uudet markkinasegmentit tarjoavat.

NOKIA NETWORKS

Nokia allekirjoitti neljä GSM-verkkosopimusta, joista merkittävin oli 300 milj. Yhdysvaltain dollarin arvoinen verkonlaajennussopimus Voicestream-operaattorin kanssa. Sopimus vahvistaa edelleen GSM-teknologian asemaa Yhdysvaltojen markkinoilla. Nokian GSM/EDGE-toimitukset muille yhdysvaltalaisille asiakkaille etenevät suunnitelmien mukaan. Tammikuussa Nokia aloitti ensimmäisenä EDGE-verkkolaitteiden volyymitoimitukset.

Nokian WCDMA-verkkotoimitukset jatkuvat asiakassuunnitelmien mukaan ja yhtiö arvioi ensimmäisen Nokian toimittaman kolmannen sukupolven verkon olevan käytössä vuoden 2002 toisella puoliskolla. Lisäksi Nokia allekirjoitti sopimukset T-Mobile Internationalin, belgialaisen Proximuksen ja saksalaisen E-Plus:n kanssa kolmannen sukupolven verkkotoimituksista. Sopimukset lujittavat yhtiön jo aikaisemmin vahvaa asemaa kolmannen sukupolven verkoissa.

Ensimmäisellä neljänneksellä Nokia julkisti IP-pohjaisten verkkojen strategiansa ja siihen liittyviä tuotteita, joissa yhdistyvät IP-pohjaisten teknologioiden kustannustehokkuus ja tietoliikennejärjestelmien luotettavuus. Tällä tavoin valmistaudutaan siihen, että operaattoriasiakkaat voivat vastata tulevaisuudessa suurempiin kapasiteettitarpeisiin ja hyödyntää enemmän volyymietuja.

NOKIA VENTURES ORGANIZATION

Tietoturvamarkkinoiden viime vuotisen pienentymisen jälkeen Nokia Internet Communications pystyi kasvattamaan liikevaihtoaan hieman vuoden 2001 viimeisestä vuosineljänneksestä ja sen kannattavuus parani merkittävästi. Yksikkö vahvisti tietoturvaosaamistaan ja tuotevalikoimaansa sekä jatkoi IP-verkkoturvaratkaisujensa toimituksia.

Nokia Home Communications julkisti Nokia Mediamaster 210 T -digitaalivastaanottimen, jolla voidaan vastaanottaa maanpäällisen verkon digitaalilähetyksiä. Nokia Venture Partners jatkoi sijoittamista alkuvaiheessa oleviin langattoman Internetin yrityksiin ja yksi sen portfolioyrityksistä, PayPal, listautui menestyksekkäästi. Nokian sisäinen pääomasijoitusyhtiö, Nokia Early Stage Technology Fund, teki ensimmäiset kolme sijoitustaan.

NOKIA TAMMI - MAALISKUUSSA 2002 (RAPORTOITU)
(Kansainvälinen laskentakäytäntö, IAS, vertailut vuoden 2001 ensimmäiseen neljännekseen, ellei toisin ilmoiteta.)

Nokian liikevaihto laski 12 % ja oli 7 014 milj. euroa (8 007 milj. euroa). Nokia Mobile Phonesin myynti pieneni 7 % ja oli 5 438 milj. euroa (5 830 milj. euroa). Nokia Networksin liikevaihto laski 29 % ja oli 1 436 milj. euroa (2 022 milj. euroa). Nokia Ventures Organizationin myynti laski 7 % ja oli 157 milj. euroa (169 milj. euroa).

Liikevoitto laski 10 % ja oli 1 234 milj. euroa (1 369 milj. euroa), mikä tarkoittaa 17,6 liikevoittoprosenttia (17,1). Nokia Mobile Phones liikevoitto oli 1 185 milj. euroa (1 183 milj. euroa), mikä tarkoittaa 21,8 liikevoittoprosenttia (20,3). Nokia Networksin liikevoitto laski 65 % ja oli 122 milj. euroa (345 milj. euroa), mikä tarkoittaa 8,5:n liikevoittoprosenttia (17,1). Nokia Ventures Organizationin liiketappio oli 35 milj. euroa (liiketappio 130 milj. euroa). Yhtymän yhteiset kulut, joihin kuuluvat Nokia Head Office ja Nokia Research Center, olivat 38 milj. euroa (29 milj. euroa).

Rahoitustuotot olivat 35 milj. euroa (rahoitustuotot 47 milj. euroa). Tulos ennen veroja ja vähemmistöosuuksia oli 1 261 milj. euroa (1 414 milj. euroa). Nettotulos oli 863 milj. euroa (975 milj. euroa). Osakekohtainen tulos oli 0,18 euroa (perus) ja 0,18 euroa (laimennettu), kun se vastaavalla jaksolla vuotta aiemmin oli 0,21 euroa (perus) ja 0,20 euroa (laimennettu).

Nettovelan suhde omaan pääomaa (gearing) oli maaliskuun 2002 lopussa -48 % (-41 % vuoden 2001 lopussa). Käyttöomaisuusinvestoinnit olivat tammi - maaliskuussa 158 milj. euroa (305 milj. euroa).

Maaliskuun 2002 lopussa pitkäaikaiset asiakasrahoitussaatavat olivat 1 415 milj. euroa, ja kolmansien osapuolten puolesta annetut takaukset olivat 130 milj. euroa. Lisäksi asiakasrahoitussitoumukset olivat maaliskuun lopussa yhteensä 3,1 miljardia euroa. Maaliskuun lopussa kaikista asiakasrahoitukseen kuuluvista sitoumuksista ja saatavista 3,9 miljardia euroa liittyi kolmannen sukupolven verkkoihin.

Vuoden 2002 ensimmäisen neljänneksen aikana Nokiassa työskenteli keskimäärin 53 070 henkilöä. Maaliskuun lopussa Nokian palveluksessa oli 52 875 henkilöä (53 849 henkilöä vuoden 2001 lopussa).

Yhtymän omistuksessa oli 31.3. yhteensä 1 405 539 Nokian osaketta. Osakkeiden nimellisarvo oli yhteensä 84 332,34 euroa ja ne edustivat 0,03 % yhtiön osakepääomasta ja kaikista äänistä. 31.3. Nokian osakkeiden kokonaismäärä oli yhteensä 4 738 057 501 ja osakepääoma oli 284 283 450,06 euroa.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää ja tarjota uusia tuotteita ja teknologioita; C) ennakoinnit markkinoiden kasvusta ja kehittymisestä; D) ennakoinnit kasvusta ja kannattavuudesta; ja E) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita me odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa näitä poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) langattoman viestinnän markkinoiden kehittyminen, mukaan lukien uusintaostomarkkinoiden jatkuva kehitys ja yhtiön menestys kolmannen sukupolven markkinoilla; 2) tuotteiden ja palvelujen kysyntä; 3) uusien tuotteiden ja palvelu-uutuuksien hyväksyntä markkinoilla; 4) operaattorien uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 5) heikentynyt taloudellinen tilanne monilla yhtiön päämarkkina-alueilla; 6) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 7) kilpailutilanne; 8) teknologiamuutosten vaikutukset; 9) konsolidoituminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 10) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys ja taloudellinen tilanne; 11) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 12) yhtiön tuotekehityksen jatkuva menestys; 13) yhtiön tuotannon kustannustehokas, tehokas ja joustava jatkuva menestys; 14) yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan komponenttituotantoa sekä tutkimusta ja kehitystä; 15) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 16) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut eurokurssin sekä Yhdysvaltojen dollarin ja Japanin jenin välillä; 17) valtioiden käytäntöjen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; 18) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2000 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 10-16.

NOKIA
Helsinki, 18.4.2002

Lisätietoja:
Lauri Kivinen, yhtymäviestintä, puh. 07180 34495
Ulla James, sijoittajasuhteet, puh. +1 972 894 4880
Antti Räikkönen, sijoittajasuhteet, puh. 07180 34290

www.nokia.com

- Nokia suunnittelee antavansa lisätietoa toisen vuosineljänneksen kehityksestä 11.6.2002.
- Nokia julkistaa toisen vuosineljänneksen tuloksen 18.7. ja kolmannen vuosineljänneksen tuloksen 17.10.

(Tiedote taulukoineen on luettavissa Internet-osoitteessa: http://www.nokia.com/investor/2002/1Q/index.html)