Telenor beskytter kundene mot modemkidnapping

"Telenor-kunder skal føle seg sikre når de er på Internett. Som Norges største leverandør av Internett-tilgang, er det vår oppgave å gi våre kunder denne tryggheten. Med virkning fra kl 2200 tirsdag vil derfor alle kunder som kobler seg opp på Internett med ISDN eller vanlig telefonlinje ha installert surfefilter som standard oppsett, sier direktør Berit Kjøll, leder for privatmarkedet i Norge.

Modemkidnapping som fenomen utviklet seg fra våren 2003. Modemkidnapping innebærer at Internett-kunder med oppringt samband blir "kidnappet", og viderekoblet til nettverksservere på fjerntliggende steder med påfølgende høye telefonutgifter som resultat. Modemkidnapping gjelder bare for Internett-brukere som anvender modem og ISDN eller analog linje. De som er koblet til Internett via ADSL eller kabel-tv er "alltid på", og kan ikke kidnappes. Nettverksserverne som kundene blir flyttet til befinner seg ofte på eksotiske steder som Seychellene, Diego Garcia, Cook-øyene, Bermuda eller Haiti. I alt har Telenor registrert over 50 fjerntliggende steder hvor modemkidnapping har vært bedrevet. Telenor har lenge sett at dette har vært et problem for kundene, og har derfor utviklet og markedsført flere produkter og tjenester som skal hjelpe kundene å unngå problemet. Disse har vært gratis, men har alle hatt det til felles at kundene selv aktivt må ta dem i bruk.

"Vi ser at dette ikke holder lenger, og at vi som seriøs leverandør av Internett-tjenester må ta et større ansvar på vegne av kunden," sier Kjøll. "Derfor legger Telenor inn surfefilter i alle Telenors telefoni- og Internettabonnement. Filteret fungerer slik at oppringninger både via telefon og Internett til destinasjoner som Telenor definerer som områder der problemet med modemkidnapping er påfallende, blir stoppet. Telenors kunder på fasttelefoni og oppringt Internett må etter dette aktivt oppheve filteret dersom de ønsker å koble seg til destinasjoner som er omfattet av filteret. Dette gjøres enkelt ved å ringe 800 33 040 (gratisnummer), der man kan skru av og på filteret ved behov," sier Berit Kjøll.

I tillegg til filteret er det fremdeles mye kundene selv kan gjøre, for eksempel:
  • med jevne mellomrom sjekke oppkoblingen, gjerne gjennom en forespørsel til Kundeservice 05000
  • aldri bekrefte OK eller Yes i dialogruter på Internett man er usikker på.
  • laste ned Telenors nye oppkoblingsprogram fra www.online.no

I første omgang er denne løsningen valgt for privatmarkedet. Bedriftskunder må fremdeles selv aktivt installere surfefilteret. Dette gjøres via samme nummer og på samme måte som for privatkundene.

For ytterligere informasjon kontakt:
Informasjonssjef Atle Lessum, Divisjon Privatmarked, tlf. 415 05 645