Taper Gullfaks, Snorre og Heidrun kontraktene

For Prosafe Drilling Services vil dette måtte bety en betydelig reduksjon i antall ansatte, og en reduksjon i annualisert omsetning på om lag 600 mill.kr fra og med 2005. Resultateffekten i inneværende år anslås å være begrenset til kr 15-20 mill i redusert driftsresultat i fjerde kvartal.

Etter bortfallet av disse kontraktene vil Prosafe Drilling Services sin markedsandel innen plattformboremarkedet på norsk sokkel være om lag 30%.

Prosafe vil umiddelbart initiere prosessen med kostnadsreduserende tiltak i Prosafe Drilling Services for å sikre best mulig lønnsomhet for den dette virksomhetsområdet videre.

Prosafe vil etter bortfallet av disse kontraktene ha borekontrakter på Kvitebjørn for Statoil, Ringhorne/Jotun B for Esso, og på Oseberg B, Oseberg C, Oseberg Øst, Oseberg Sør, Brage og Njord for Norsk Hydro. I tillegg vil selskapet starte operasjon for Paladin Resources på britisk sokkel med lettvektsriggen Rubicon i høst.

Boreselskapets strategi fremover vil være en fortsatt fokus på sikker og kostnadseffektiv drift av gjenværende kontraktsportefølje, og i tillegg en fokusert satsing på kompetanse og utstyr myntet på industriens satsing på økt oljeutvinning fra felter i produksjon.

For Prosafe konsernet totalt sett er både ordrereserve og fremtidsutsikter positive. 2004 vil vise en betydelig resultatforbedring over 2003, og tilsvarende ventes solid lønnsomhet i de nærmeste årene.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger, en ledende aktør innen plattformboring i Nordsjøen og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for 2,9 milliarder i 2003 og sysselsetter ca. 2.000 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexicogolfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.

Tananger, 22. juni 2004