Viktig kontrakt for Safe Scandinavia

Prosafe anser denne kontrakten som viktig siden den åpner et nytt geografisk område og sikrer arbeid i vintersesongen, når riggen tradisjonelt har vært uten beskjeftigelse. Denne kontrakten øker Safe Scandinavia sin utnyttelsesgrad i 2005 fra 35 % til 56 %.

Kontrakten utenfor Tunisia vil ha en varighet på 80 dager ekskl. mobilisering og demobilisering på ca. 21 dager hver vei mellom Nordsjøen og lokasjonen i Tunisia. Oppstart på feltet er planlagt ca. 21. januar 2005.

Kontraktsverdien er ca. USD 7 millioner, inkl. en total dagratekompensasjon på USD 1,7 millioner for en anslått mobilisering og demobilisering på 42 dager.

Etter denne kontraktstildelingen har Prosafe sikret en riggutnyttelse på ca. 82 % i 2005, 82,5 % i 2006, 62,5 % i 2007 og 34 % i 2008, sammenlignet med den rekordhøye flåteutnyttelsen på 87 % i 2004. Selskapet opprettholder et positivt syn på markedet for moderne bolig- og servicerigger de kommende årene både i Nordsjøen og internasjonalt.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare bolig- og servicerigger, en ledende aktør innen plattformboring i Nordsjøen, og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for USD 413 millioner i 2003 og sysselsetter ca. 1.400 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexico-golfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.

Tananger, 3. januar 2005