FPSO kontrakt i New Zealand

Prosafe Production Services Pte Ltd, et heleid datterselskap av Prosafe ASA, har vunnet en kontrakt for New Zealand Overseas Petroleum Ltd for utleie av et produksjonsskip (FPSO) for Tui feltet i Taranaki området offshore New Zealand. Kontrakten har en fast periode på fem år pluss 5 x 1 års opsjoner. Verdien av den faste kontraktsperioden er USD 178 millioner.

New Zealand Overseas Petroleum Ltd er operatør på feltet. Feltet eies av New Zealand Overseas Petroleum Ltd (45%), AWE New Zealand Pty Ltd (20%), Mitsui E&P New Zealand Ltd (12.5%), Stewart Petroleum Company Ltd (12.5%) og WM Petroleum LTD (10%).

Prosafe vil konvertere Suezmax-tankeren, M/T Ionikos, og vil eie og drive enheten på selvstendig basis. Feltet ligger på 120 meters havdyp, og fartøyet blir ankret opp ved hjelp av Prosafes egenutviklede turret/swivel teknologi. Prodksjonsstart er forventet i løpet av andre kvartal 2007.

Basert på et sterkt markedssyn har Prosafe arbeidet systematisk med å øke den interne kapasiteten til å gjennomføre FPSO konverteringsprosjekter. Kontrakten bekrefter den strategiske utviklingen av selskapet samt styrken i markedet for FPSOer. Den tar også selskapet inn i en ny region og bidrar til at selskapet er representert i alle de viktigste offshore-regionene på den sørlige halvkule.

Kontrakten har en vesentlig framtung inntektsstrøm som er tilpasset den forventede produksjonsprofilen på feltet. Dette bedrer den økonomiske lønnsomheten i kontrakten og øker vekstkapasiteten til Prosafe gjennom en tidlig frigjøring av egenkapital. Dagratene for fartøyet er faste, og basert på den nenvte profilen, mens kompensasjonen for driftskostnadene eskaleres årlig. Prosafe bærer ingen risiko knyttet til reservoaret eller oljepris.

Prosafe opprettholder et optimistisk syn på FPSO markedet, og forventer et høyt aktivitetsnivå også i de kommende årene. Med bakgrunn i fasingen av prosjektarbeidet og oppbygningen av ressurser vil selskapet fortsette arbeidet med å vinne nye prosjekter også i tiden framover.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for USD 470 mill. i 2004 og
sysselsetter ca. 600 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og
Mexicogolfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs` hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.