Hensiktsmelding for Safe Scandinavia

Kontrakten har en fast varighet på 56 dager og er delt opp i to faser: 23 dager med oppstart 12. juli 2006, og de resterende 33 dager i løpet av første kvartal 2007. BG International (CNS) Limited kan utøve opsjoner, forutsatt at riggen er ledig.

Kontraktsverdi, inklusive mobilisering og demobilisering, er ca. USD 14,6 millioner. Kontrakten beviser at markedet for denne typen rigger er sterkt, spesielt i Nordsjøen. Prosafe har fortsatt tre rigger som er ledig i mesteparten av 2007, og er i en utmerket posisjon til å dra nytte av et sterkt marked med stadig høyere dagrater.

Etter denne kontraktstildelingen har Prosafe sikret en riggutnyttelse på ca. 92 % i 2005. Markeds-utsiktene for bolig- og servicerigger er positive også på lang sikt, og forretningsområdet har allerede nå sikret en riggutnyttelse på 91 % i 2006, 64 % i 2007 og 34 % i 2008.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for USD 470 mill. i 2004 og sysselsetter ca. 600 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexicogolfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.