Hensiktsmelding fra Statoil for Safe Scandinavia

Kontrakten har to faste perioder: fire måneder på Snorre A med oppstart i andre kvartal 2007, og seks måneder på Sleipner B med oppstart i slutten av første kvartal 2008. Hver periode har i tillegg en opsjon på en måned.

Den totale kontraktsverdien, inklusive mobilisering og demobilisering, er ca. USD 52 millioner. Kontrakten beviser enda en gang at markedet for store, avanserte rigger er sterkt, spesielt i Nordsjøen.

Prosafe hadde i 2005 en rekordhøy riggutnyttelse på ca. 92 %. Markedsutsiktene for bolig- og servicerigger er positive, og forretningsområdet har allerede nå sikret en riggutnyttelse på 91 % i 2006, 68 % i 2007 og 40 % i 2008.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for USD 470 mill. i 2004. Prosafe har operasjoner over hele verden og sysselsetter ca. 650 personer. Hovedkontoret er lokalisert i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.

Tananger, 13. januar 2006