Substansvärde 31 december 2006

Substansvärde 31 december 2006Gevekos substansvärde per den 31 december 2006 beräknas till 232 kronor per aktie att jämföras med 242 kronor per aktie den 31 december 2005. Under december månad har aktier nettoköpts för 14,8 mkr. De fem största aktieinnehaven som svarade för 40% av portföljens värde, utgjordes av Hennes & Mauritz, Trelleborg, Getinge, AstraZeneca och Ericsson. Slutkursen för Gevekos B-aktie den 31 december 2006 var 218 kr per aktie att jämföras med 209 kr per aktie den 30 december 2005. Aktiens avkastning under perioden januari-december 2006 beräknas till +9,6%. Under samma period har SIX Return Index ökat med +26,3%. Göteborg den 4 januari 2007AB GEVEKO (publ) Definition av substansvärde Skillnaden mellan moderbolagets tillgångar och skulder, då Aktieportföljen tages upp till marknad­s­värde och helägda bolag värderas till beräknat marknadsvärde dock ej lägre än justerat eget kapital. Principen för marknadsvärdering av Industrirörelsen är, att vid varje kvartalsskifte tillämpa ett p/e-tal på rullande 12-månaders resultat efter skatt. Korrigering sker för engångsposter. Under 2006 justeras resultatet av konsoli­deringseffekter avseende rumänska bolaget Plastidrum. Som väg­ledning vid bestämmande av p/e-tal har Affärsvärldens aktieindikator för branschen Bygg- och anläggnings­relaterat per samma datum använts. Gevekos tillämpade p/e-tal utgör 75% av jämförbart index. Hela pressmeddelandet inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk:Attachment: Substansvärde 31 december 2006Text version / Internet version / Print / Close