Uitkeerbare winst van Intervest Offices neemt toe

Antwerpen, 7 augustus 2007 - Openbare vastgoedbevak Intervest Offices[1] maakt vandaag haar resultaten over het eerste halfjaar van 2007 bekend. (tussen haakjes vergelijkbare cijfers 30 juni  2006)

De uitkeerbare winst van Intervest Offices neemt in het eerste halfjaar van 2007 toe tot Eur 13,3 miljoen (Eur 13,0 miljoen). Deze toename leidt tot een uitkeerbare winst per aandeel voor het eerste semester van 2007 van Eur 0,97 ten opzichte van Eur 0,95 over dezelfde periode van vorig jaar.

Het netto resultaat van de bevak bedraagt Eur 24,6 miljoen (Eur 26,7 miljoen) en wordt opgedeeld in Eur 13,3 miljoen operationeel uitkeerbaar resultaat  (Eur 13,0 miljoen) en Eur 11,3 miljoen resultaat van de vastgoedportefeuille (Eur 13,7 miljoen).

De opwaardering van de vastgoedportefeuille die in 2006 een aanvang nam, zet zich ook in 2007 verder voort. De waardestijging van de vastgoedportefeuille bedraagt Eur 11,3 miljoen in de eerste helft van 2007, analoog aan de opwaardering in dezelfde periode van 2006 (+ Eur 13,7 miljoen). Dit is  voornamelijk te danken aan  de grote vraag op de investeringsmarkt die voornamelijk buitenlandse investeerders aanzet om ondanks de moeilijke verhuurmarkt en een stijgend renteklimaat steeds hogere prijzen te betalen.

Door het beperkte aanbod en de steeds toenemende vraag naar kwalitatief logistiek vastgoed bevinden de yields voor semi-industrieel vastgoed zich op een nooit eerder gekend laag niveau. Deze yield shift weerspiegelt zich in de hogere taxatiewaarde van de vastgoeddeskundigen op 30 juni 2007. In het eerste semester van 2007 kent de semi-industriële vastgoedportefeuille van Intervest Offices een opwaardering van Eur 8,8 miljoen of 6 %. De kantorenportefeuille kent in het eerste halfjaar een toename van Eur 2,5 miljoen. Door de schaarste op de investeringsmarkt is de belangstelling voor goed verhuurde gebouwen in de periferie toegenomen.

Intervest Offices heeft in mei 2007 de controle verworven over Zuidinvest nv, eigenaar van het kantoorgebouw "Exiten" met een bezettingsgraad van 96 %, voor een bedrag van Eur 8.490.000, aan een bruto aanvangsrendement van 7,35 %. Met deze investering heeft Intervest Offices een eerste stap genomen in haar doelstelling om de kwaliteit van haar portefeuille verder te verbeteren door de onlangs vrijgekomen financiële middelen uit de verkoop van vijf kantoorgebouwen eind 2006 te herinvesteren in kwalitatief hoogstaande gebouwen met een gedegen rendement. De bruto huuropbrengsten bedragen ongeveer Eur 624.000 per jaar. De investering draagt onmiddellijk bij aan het uitkeerbaar operationeel resultaat van 2007.

Intervest Offices heeft de meerderheid van de aandelen verworven van de vastgoedvennootschap Mechelen Campus 3, eigenaar van twee kantoorgebouwen op het kantorenpark 'Mechelen Campus'. Deze kantoorpanden hebben een verhuurbare oppervlakte van 15.400 m². Deze gebouwen vormen het sluitstuk van de verwerving van het complex Mechelen Campus, waarvan de overige kantoorpanden reeds eigendom zijn van Intervest Offices. De verworven gebouwen zijn voor circa 80% verhuurd aan een marktconforme huurprijs aan Borealis en Tibotec-Virco. Deze twee kantoorgebouwen leveren een aanvangshuurinkomen van Eur 2,1 miljoen op jaarbasis op. Voor de niet verhuurde ruimten wordt een huurinkomensgarantie verleend door de verkoper, Uplace Group nv, voor een duurtijd van 2 jaar, ingaande op 1 juli 2007. De investeringwaarde van het vastgoed bedraagt Eur 26,8 miljoen(reële waarde Eur 26,1 miljoen), het bruto aanvangsrendement 7,70 %. Deze kantoorpanden dragen vanaf 1 juli 2007 bij aan het operationeel resultaat van Intervest Offices.

In het eerste halfjaar van 2007 zijn de huurinkomsten van de bevak afgenomen met 3,6 % tot Eur 20,5 miljoen (Eur 21,3 miljoen) door de verkoop van vijf kantoorgebouwen en een semi-industrieel pand eind 2006. Tijdens het eerste semester zijn verder voor 2.638 m² nieuwe huurovereenkomsten ingegaan (7 nieuwe transacties) en zijn met bestaande klanten 19 verhuringen gerealiseerd voor een oppervlakte van 14.151 m². De bezettingsgraad[2] op 30 juni 2007 daalt licht naar 91,0 % (91,8 % einde 2006).

De vastgoedkosten bedragen per 30 juni 2007 Eur 2,1 miljoen (Eur 1,8 miljoen). Deze toename is voornamelijk te wijten aan de stijging van de beheerskosten van het vastgoed naar aanleiding van de versterking van het commerciële team van de bevak. De algemene kosten belopen Eur 0,8 miljoen wat Eur 0,1 miljoen lager is dan dezelfde periode van vorig jaar.

Het financiële resultaat verbetert significant tot -Eur 4,6 miljoen (- Eur 5,8 miljoen). Ondanks de sterke stijging van de korte termijn rentevoeten heeft Intervest Offices de interestlasten stabiel weten te houden door de herfinanciering van haar kredieten aan beduidend aantrekkelijkere voorwaarden dan het vorige krediet en door het gebruik van renteswaps. Bovendien heeft de bevak in het eerste halfjaar van 2007 nalatigheidsintresten ontvangen uit de verkooptransactie van haar vijf kantoorgebouwen ten belope van Eur 0,8 miljoen. De afwikkeling van deze verkooptransactie heeft hierdoor in totaliteit een éénmalig positief effect op de netto winst van de bevak van Eur 0,2 miljoen.

De reële waarde van de portefeuille op 30 juni 2007 bedraagt Eur 527 miljoen (Eur 507 miljoen per 31 december 2006). Deze stijging is voornamelijk te danken aan de waardeverhoging van de bestaande gebouwen voor Eur 11 miljoen. Bijkomend is er de verwerving van het gebouw Exiten voor Eur 8 miljoen alsook de uitgevoerde investeringen in de portefeuille.

Op 30 juni 2007, na uitkering van het dividend over 2006, bedraagt de netto actiefwaarde (reële waarde) van het aandeel Eur 24,11 (Eur 23,99 per 31 december 2006).  Aangezien de beurskoers per 30 juni 2007 Eur 29,00 is,  noteert het aandeel Intervest Offices met een premie van 20 % ten opzichte van deze netto actiefwaarde (reële waarde).

Conform de berekeningsmethode van artikel 6 van het KB van 21 juni 2006, bedraagt de schuldgraad 37,6 % op 30 juni 2007 (44,7 % op 31 december 2006).

Zoals reeds aangekondigd in de jaarbrochure 2006 verwacht Intervest Offices dat het dividend per aandeel voor het boekjaar 2007 hoger zal liggen dan vorig jaar. Immers, door de verkoop van een aantal panden met een lage bezettingsgraad eind 2006 en de herinvestering van de vrijgekomen financiële middelen in kantoorgebouwen zoals Exiten en Mechelen Campus Tower, zal het uitkeerbaar resultaat toenemen. Intervest Offices verwacht dan ook haar aandeelhouders voor het boekjaar 2007 een bruto dividend per aandeel te kunnen aanbieden tussen Eur 1,90 en Eur 1,95.

Noot aan de redactie: voor meer informatie gelieve contact op te nemen met:
INTERVEST OFFICES NV, Jean-Paul Sols - CEO of Inge Tas - CFO, tel: + 32 3 287 67 87, www.intervest.be

[1] Intervest Offices is een openbare vastgoedbevak genoteerd op het Next Prime Segment van Euronext Brussel.
[2] De bezettingsgraad wordt berekend als de verhouding tussen de commerciële huurinkomsten en diezelfde huurinkomsten verhoogd met de geschatte huurwaarde van de niet-bezette verhuurlocaties.

Klik op onderstaande link voor de volledige pdf-versie met cijfers van het persbericht:

Persbericht Intervest Offices