Grameenphone passerer 15 millioner kunder

Da Telenor først gikk inn i Bangladesh var det med et ønske om å tilby mobilkommunikasjon til alle og å bygge ut nettverket i utkantstrøk og i byene samtidig. Siden lanseringen i mars 1997 har Grameenphone bygget landets største mobilnettverk som består av mer enn 5000 basestasjoner. Mobilnettet dekker i dag 98 prosent av landets befolkning.

Hele Grameenphones nettverk er utstyrt med EDGE- og GPRS-teknologi for å tilby alle kunder tilgang til høyhastighets Internett- og datatjenester uansett hvor i dekningsområdet de befinner seg. Grameenphone har i dag omtrent tre millioner EDGE/GPRS-brukere, sammenlignet med omtrent 600,000 som har tilgang via vanlige telefonlinjer.

I tillegg har selskapet etablert mer enn fem hundre lokale informasjonskiosker (Community Information Centres) som tilbyr internettilgang og andre nyttige informasjonstjenester på landsbygden ved hjelp av mobilnettet.

Siden oppstarten og frem til juni 2007 har Grameenphone investert mer enn 1,4 milliarder USD for å utvide kapasiteten i nettverket og imøtekomme den økende bruken av mobilkommunikasjon i Bangladesh.

GrameenPhone er eid av Telenor (62%) og Grameen Telecom Corporation (38%).

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Telenor Asia
Mobil: +66 859 184 111, e-post: esben@telenor.com