Alfa fortsetter å boikotte Kyivstars generalforsamlinger

"Nok en gang har Alfa valgt å boikotte gyldige generalforsamlinger i Kyivstar, til tross for det faktum at det ikke foreligger noen dom eller andre lovlige hindringer som forhindrer dem fra å delta," sier Telenors konserndirektør Jan Edvard Thygesen som har regionsansvar for Sentral- og Øst-Europa. "Alfas overlagte uteblivelse er også et klart brudd på voldgiftsdommen fra 1. august som pålegger Alfa å delta på Kyivstars styremøter og generalforsamlinger. Selv om uteblivelsen ikke er overraskende, er Alfas handlinger skadelige for Kyivstar og selskapets eierstyring, og beviser nok en gang at Alfa mangler respekt for internasjonal forretningsstandard og -etikk. Vi er i en prosess for å få bekreftet voldgiftsdommen og har til hensikt å håndheve denne overfor Alfa så snart som mulig. Vi vil fremme dette siste bruddet til de relevante myndigheter," sier Thygesen.

Voldgiftsdommen fra 1. august opprettholdt blant annet gyldigheten av Kyivstars aksjonæravtale og beordret Storm og Alfas tilknyttede selskaper å selge sine aksjer i Turkcell og Ukrainian High Technologies, som konkurrerer med Kyivstar i Ukraina, eller å selge sine aksjer i Kyivstar. Voldgiftsbehandlingen følger reglene til UNCITRAL (United Nations Commision on International Trade Law), som også gjelder for Ukraina. Voldgiftsdommen var enstemmig, hvilket betyr at dommen ble vedtatt også av voldgiftsdommeren som var oppnevnt av Alfa.

På agendaen til den første generalforsamlingen sto endring av selskapets vedtekter og valg av nytt styre. Til den andre generalforsamlingen sto utnevnelse av selskapets eksterne revisor på agendaen.

Pressetalsmann Dag Melgaard, tlf. 901 92 000, e-post: dag.melgaard@telenor.com