Leveranser til nye hydrogenfyllestasjoner

Mandag, den 11.05.2009 åpner de første hydrogenfyllestasjoner i Oslo og Drammen. Disse vil være en del av hydrogenveien HyNor mellom Oslo og Stavanger. Det norske teknologikonsernet Hexagon Composites leverer alle høytrykkskomposittbeholdere for lagring av hydrogen til begge stasjoner.

Hydrogen som drivstoff er høyt prioritert som et av flere miljøvennlige drivstoff i fremtidens transportsystemer både i Norge og internasjonalt. Store internasjonale forsknings og utviklingsprogrammer og de første mindre demonstrasjonsprogrammer er gjennomført. Raufoss Fuel Systems AS, et datterselskap i Hexagon Composites ASA, har fulgt denne utvikling i lengre tid, og har over de siste to år utviklet og levert systemer for lagring av hydrogen. Stasjonene i Oslo og Drammen er begge utrustet med høytrykkskomposittbeholdere fra Raufoss Fuel Systems, utviklet i samarbeid med søsterbedriften Lincoln Composites i USA.

Hexagon-konsernet er verdens ledende på lagringsteknologi for komprimert hydrogen gass.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Hexagon Composites ASA
Erik Espeset