Ny hydrogenavtale i Berlin

Raufoss Fuel Systems har sikret seg en ny kontrakt for levering av hydrogenbeholdere til en hydrogen fyllestasjon i Berlin. Kontraktens verdi er ca 3 MNOK. Dette er den tredje fyllestasjonen for hydrogen som Raufoss Fuel Systems leverer beholdere til i 2009.

Avtalen viser at Hexagon-konsernet er verdensledende på utvikling og produksjon av høytrykk komposittbeholdere. Lagring av hydrogen under høyt trykk er i dag den mest realistiske lagringsmetode for praktisk bruk av hydrogen. Dette gjelder både for kjøretøyer og fyllestasjoner.

Hydrogen som drivstoff er politisk høyt prioritert som en av flere energibærere i fremtidens transportsystemer både i Norge og internasjonalt. Store internasjonale forsknings- og utviklingsprogrammer er startet opp, og de første mindre demonstrasjonsprogrammer er nå avsluttet.

For at Hydrogen skal bli et reelt alternativt drivstoff, må det til en stor utbygging av infrastruktur for å gjøre hydrogen lettere tilgjengelig i markedet. Store aktører i det europeiske markedet har derfor engasjert seg i nødvendig utbygging av infrastruktur med hensyn til transport, produksjon og lagring av hydrogen. Dette forventes å gi økt etterspørsel etter de systemene som Raufoss Fuel Systems har utviklet for transport og stasjonær lagring av hydrogen.

Norge, Tyskland, Japan og USA er foregangsland i å ta i bruk hydrogen som energibærer.

For nærmere informasjon kontakt:
Erik Espeset
Konsernsjef