3L Media genomför kostnadsneddragning samt förändrar i organisationen

Solna, 2011-01-24 13:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- 3L Systems dotterbolag 3L Media annonserar idag om organisationsförändring och driftsinskränkning som en konsekvens av ändrade marknadsförutsättningar och det tidigare kommunicerade avbrutna europeiska installationsprojektet av produkten Core.

Förändringen innebär i korthet att 3L Medias europeiska verksamhet och support kring produktserien MBS fokuseras till huvudkontoret i Solna. Vidare kommer utveckling och support kring produktserien Core förläggas i sin helhet till bolagets kontor i Dayton, OH, USA.

Som en konsekvens av förändringen varslar företaget idag om en driftsinskränkning motsvarande 15 personer vid 3L Media i Solna. Förändringen i kombination med andra kostnadsreducerande åtgärder förväntas sänka 3L Medias kostnader med ca 12 Mkr på årsbasis och förväntas få full effekt från och med halvårsskiftet 2011.

3L Media är systemleverantör till några av världens ledande Sökmedia- och Gula Sidorbolag. Standardsystemen MBS och Core möjliggör storskalig annonsförsäljning och publicering för dessa kunder och systemen finns idag installerade hos ledande aktörer Europa och USA.

Förändringarna påverkar ej affärsområdet 3L Förvaltningssystem som utvecklar och säljer affärssystemet 3L Pro till bland annat bygg- och fastighetsförvaltande bolag.

För frågor kontakta:

Fredrik Ruben, VD & Koncernchef
3L System Group
Tel. +46-8-705 38 00
E-Mail: fredrik.ruben@3lsystem.com

Om 3L System Group:
3L System Group utvecklar avancerade mjukvarusystem för att hjälpa kunder inom bygg-, fastighets- och mediebranschen att uppnå konkurrensfördelar i en värld där service och affärer allt oftare sker online. Bolaget tillhandahåller dessutom kundanpassningar, installation, utbildning och support kring produkterna. Bolagets aktier handlas på First North och Avanza Bank är bolagets Certified Adviser. Se även www.3lsystem.com

Pressmeddelande kostnadsneddragning 3L Media_Final.pdf