Bokslutskommuniké 2010 Online Brands Nordic AB (publ)

Tillväxt och positivt rörelseresultat före avskrivningar

Sammanfattning helåret 2010

• Omsättningstillväxt 19 %.
  • Rörelseresultat före avskrivningar 2 372kkr (2 495 kkr).
  • Strukturkostnader i samband med outsourcing av Önskefotos produktion och stängning av fabrik uppgick till 2 350 kkr. Rensat för strukturkostnader har koncernen ett positivt rörelseresultat om 598 kkr.
  • Förvärv av Hedbergs Guld & Silver.
  • Koncernen byter namn till Online Brands.

Sammanfattning fjärde kvartalet

• Säsongsvariationen i resultat och omsättning har reducerats tack vare förvärv av Hedbergs Guld & Silver och outsourcingen av Önskefotos produktion.
  • Lyckad lansering av Hedbergs Gulds nya webshop (www.hedbergsguld.se) och korsförsäljning mellan Önskefotos och Hedbergs Gulds kunder.
  • Fortsatt press på försäljningen av Önskefotos produkter pga ökad konkurrens.
  • Koncernen bytte namn till Online Brands Nordic AB (publ) i enlighet med bolagsstämmans beslut den 21 oktober.

Rapportperiod helåret 2010

• Rörelsens intäkter uppgick till 47 605 kkr (40 097 kkr)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 2 372 kkr (2 495 kkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 752 kkr (-5 792 kkr). Rörelseresultatet belastas med 2 350 kkr i strukturkostnader för outsourcing av produktion och för stängning av Önskefotos egen produktion.
  • Nettoresultatet uppgick till -1386 kkr (-56 kkr). Nettoresultat exklusive strukturkostnader är 964 kkr.
  • Kassaflödet uppgick till -673 kkr (433 kkr). I kassaflödet ingår förvärvet av Hedbergs Guld & Silver som finansierades helt med egen kassa.
  • Resultat per genomsnittlig aktie uppgick till -0,10 kr (genomsnittligt antal aktier uppgår till 14 347 303 st.)
  • Soliditeten uppgick till 42,3 % (58,4 %)

Kommentarer till helåret 2010

Koncernen Online Brands bildades under året och inriktar sig på e-handel för kvinnor. Det tidigare moderbolaget Önskefoto bytte namn till Online Brands Nordic AB och bildverksamheten flyttades vid årsskiftet ner i ett nybildat dotterbolag som övertog namnet Önskefoto AB. Koncernen består således idag av moderbolaget Online Brands Nordic AB samt dotterbolagen Önskefoto AB och nyförvärvet Nya Hedbergs Guld & Silver AB.

Under året genomfördes en strukturomvandling av Önskefoto. Den egna produktionen lades ner och all produktion flyttades till externa leverantörer. Önskefoto minskade därmed en fasta personalstaben med 13 personer och den fasta årskostnaden med 8 miljoner SEK.

Hedbergs Guld & Silver som förvärvades i juni 2010 har ett av branschens bredaste och djupaste sortiment av guld- och silverprodukter, smycken, matsilver och presentartiklar. Hedbergs är ett välkänt varumärke som står för kvalitetsprodukter till bästa pris. Försäljningen sker via e-handel, postorder och en fysisk butik i Dalsjöfors.

Kunderna består till 80 % av kvinnor i samma ålderskategori som Önskefotos kunder. Bolaget, som ursprungligen grundades 1947, omsatte på helåret 2010 ca 17 miljoner kronor. Förvärvet genomfördes per den 1 juni och Hedbergs siffror konsolideras från och med detta datum.

Förvärvet är ett viktigt steg i koncernens tillväxtstrategi. Med Hedbergs Guld & Silver breddas verksamheten med ännu ett produktområde, vilket ger möjlighet att öka värdet på befintlig kunddatabas och att stärka lönsamheten och minska säsongsvariationen.

Båda bolagen har en lång och stark tradition av distanshandel till kvinnor och har under lång tid byggt upp kundregister med ett stort antal lojala konsumenter. Bolagen har samma målgrupp, med stora möjligheter till korsförsäljning och gemensamma kampanjer. Under hösten har de första gemensamma marknadsaktiviteterna och korsförsäljningskampanjerna genomförts med gott resultat.

Önskefoto har framgångsrikt under de senaste åren fokuserat på e-handel, varifrån drygt 70 % av företagets omsättning nu härstammar. Önskefoto ser stora möjligheter att kunna öka Hedbergs onlineförsäljning på motsvarande sätt.

Många storsäljande högtider är desamma för båda bolagen, t.ex. student, bröllop, barndop och jul. Detta ger goda förutsättningar för effektivitet i samarbeten i marknadsföringen, både inom traditionell media och online.

Köpeskillingen för Hedbergs Guld & Silver uppgick till 4 miljoner SEK. Tilläggsköpeskilling utgick ej.

Omsättning

Koncernen visar under helåret en tillväxt på 19 % och rörelsens intäkter uppgick till 47 605 kkr (40 097 kkr). Tillväxten kommer i sin helhet från förvärvet av Hedbergs Guld & Silver medan Önskefotos bildverksamhet minskade med 8 %.

Resultat

Resultatet före avskrivningar uppgår till 2 372 kkr (2 495 kkr)

Rörelseresultat efter avskrivningar uppgår till -1 752 kkr (-5 792 kkr). Resultatet belastas av en engångskostnad på 2 350 kkr för stängning av bildfabriken i Sölvesborg. Exklusive engångskostnader hade resultatet varit 598 kkr.

Under året har koncernen gjort investeringar för 594 kkr, främst i IT-system.

Finansiell ställning och likviditet

Företaget är fortsatt finansiellt starkt. Likvida medel uppgick per den 31 december till 15 316 kkr (15 989 kkr) trots att förvärvet av Hedbergs Guld & Silver finansierades helt med egna medel.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för året.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 585 kkr (3 958 kkr), varav 649 (2 413 kkr) härrör från rörelsen och 2 936 kkr (1 545 kkr) i förändrad rörelsekapitalbindning. Kortfristiga fordringar uppgick i slutet av året till 12 941 kkr.

Rapportperiod fjärde kvartalet (oktober – december 2010)

• Rörelsens intäkter uppgick till 30 111 kkr (29 236 kkr)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 6 146 kkr (9 983 kkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till 5 940 kkr (5 883 kkr).
  • Nettoresultatet uppgick till 4 144 kkr (8 688 kkr)
  • Resultat per genomsnittlig aktie uppgick till 0,29 kr (genomsnittligt antal aktier uppgår till 14 347 303 st.)

Kommentarer till fjärde kvartalet

Historiskt har bolaget haft 75 % av sin försäljning under fjärde kvartalet. Ett av målen med den strategiförändring och omstrukturering som genomförts under året är att minska denna förändring. Under 2010 ligger 63 % av försäljningen under fjärde kvartalet. Om Hedbergs hade konsoliderats per 1 januari 2010 hade fjärde kvartalet endast uppgått till 56 % av omsättningen.

Med den nya strukturen så kommer det fjärde kvartalet fortfarande vara det dominerande, men med en högre andel av försäljningen under framförallt kvartal två och tre.

Omsättning

Under fjärde kvartalet var omsättningen 30 111 kkr (29 236 kkr). Segmentet Guld & Silver visade en omsättningsökning medan segmentet Foto & Bild hade en svagare försäljning än väntat.

Resultat

I och med strukturomvandlingen av Önskefotos produktion har resultatet mellan kvartalen utjämnats något. Rörelseresultat före avskrivningar är 6 146 kkr (9 983 kkr) för kvartalet. Rörelseresultatet är högre än föregående år 5 940 kkr (5 883 kkr) främst beroende på en nedskrivning av marknadsinvesteringar som gjordes vid bokslutet 2009.

Finansiell ställning och likviditet

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till 11 514 kkr (11 898 kkr), varav 6 094 kkr (9 903 kkr) härrör från rörelsen och 5 420 kkr (1 995 kkr) i förändrad rörelsekapitalbindning.

Segment

Koncernen redovisar utveckling per segment, dvs idag Foto & Bild och Guld & Silver.

Foto & Bild

Omsättning för det fjärde kvartalet är 25 953 kkr (29 236 kkr) under fjärde kvartalet och 36 966 kkr (40 097 kkr) för helåret . Rörelseresultatet före avskrivningar är 7 294 kkr (9 983 kkr) för kvartalet och 2 695 kkr (2 495 kkr) för helåret. Rörelseresultat är 7 063 kkr (5 883 kkr) för kvartalet och -1 307 kkr (-5 792 kkr) för helåret. Rörelseresultatet belastas av 2 350 kkr i engångskostnader för stängningen av bildfabriken i Sölvesborg.

Foto & Bild-segmentet pressas av en högre konkurrens från såväl större globala spelare som mindre online-aktörer.

Guld & Silver

Hedbergs Guld & Silver förvärvades under det andra kvartalet och finns med i koncernens resultat från juni och framåt. Nettoomsättning för det fjärde kvartalet är 4 815 kkr. Rörelseresultat före avskrivningar är -1 150 kkr för kvartalet. Rörelseresultatet är -1 189 kkr. Alla utvecklingskostnader för den nya e-handelsbutiken och marknadsinvesteringar har tagits direkt över resultatet.

Satsningen på den nya e-handelsbutiken och ökade marknadsinvesteringar har gett gott resultat, med en ökning i online-försäljningen som följd. Försäljningen i den fysiska butiken har varit stabil.

Guld & Silver är det segment som kommer att generera högst tillväxt under 2011. Branschen är konservativ och lämnar plats för nytänkande och kreativitet. Samtidigt är positionen som marknadsledare på nätet ledig. Koncernen har som mål att bli den marknadsledande smyckebutiken på nätet.

Händelser efter periodens utgång

Bildverksamheten flyttas från moderbolaget till dotterbolaget Önskefoto AB per den 1 januari 2011.

Efter årets utgång har koncernen tecknat avtal om försäljning av sin fabriksfastighet i Sölvesborg. Köpeskillingen uppgår till 4 miljoner SEK. Överlåtelsen förväntas ske i slutet av första kvartalet 2011.

Koncernen har efter årets utgång förvärvat ytterligare en e-butik inom smycken, www.jewel.se som är Sveriges största nätbutik inom varumärken såsom Pilgrim och Baglady.

Utsikter för helåret 2011

Online Brands kommer att fortsätta utvecklingen av e-handel mot kvinnor och räknar med tillväxt och lönsamhet under 2011. Utvecklingen förväntas komma via fortsatt utveckling av befintliga segment och eventuellt förvärv av nya verksamheter inom e-handel främst inom befintliga produkt- och kundsegment.

Online Brands räknar med att nå ett positivt rörelseresultat och att tillväxten skall vara i linje med bolagets finansiella mål dvs en tillväxt på mellan 15-20% per år. Tillväxten kommer att vara såväl organisk som förvärvsdriven. Eventuella förvärv beräknas kunna finansieras utan nytt eget kapital.

Kommande rapporttillfällen 2011

Delårsrapport för perioden januari-mars: 5 maj

Delårsrapport för perioden januari-juni: 24 augusti

Delårsrapport för perioden januari-september: 28 oktober

Årsstämma hålls i bolagets lokaler på Gesällvägen 3 i Sölvesborg, torsdagen den 5 maj 2010 kl. 10.00.

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolaget i Sölvesborg och på www.onlinebrands.se fr.o.m. den 23 mars 2011.

Bokslutskommunikén har upprättats enligt BFNAR 2007:1. Denna rapport har inte varit föremål för revisorernas slutliga granskning.

Sölvesborg den 16 februari 2011 Monika Dagberg Verkställande Direktör Online Brands Nordic AB (publ) Org.nr. 556211-8637 Gesällvägen 3 294 81 Sölvesborg Tel: 0456-14 000

För eventuella frågor gällande bokslutskommunikén kontakta gärna: Monika Dagberg, Verkställande Direktör, 0706 16 24 00 Göran Nordlund, Styrelseordförande, 0704 33 13 20 För mer information om verksamheten, se www.onlinebrands.se

Bolagets Certified Adviser Thenberg & Kinde Fondkommission AB Box 2108 403 12 Göteborg Tel: 031 745 50 00

Mer om Online Brands Nordic AB (publ) Online Brands, www.onlinebrands.se, är en koncern som driver de ledande e-butikerna på den nordiska marknaden inom utvalda produktsegment främst riktade mot kvinnor. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic AB samt de helägda dotterbolagen Önskefoto AB och Hedbergs Guld & Silver AB. Önskefoto AB är en ledande aktör i Sverige och Norge inom produktutveckling, marknadsföring och försäljning av personifierade bildprodukter såsom fotokalendrar, fotoböcker och studentskyltar. Den största delen av försäljningen kommer via e-handel via webbplatserna www.onskefoto.se, www.allfoto.no, www.myphotocalendar.co.uk, www.canvaskonst.se och www.minpersonligakalender.se. Online Brands och Önskefoto är belägna i Sölvesborg. Hedbergs Guld & Silver AB, www.hedbergsguld.se, säljer guld, silver och övriga smycken via e-handel, postorder och en butik i Dalsjöfors utanför Borås. Aktien handlas på First North under tickerkoden OBAB. Bolagets Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkommission.

Bokslutskommunike OBAB 2010.pdf