Netop Solutions A/S offentliggør årsrapport for 2010

15. marts 2011

Til NASDAQ OMX Copenhagen A/S

Netop Solutions A/S offentliggør årsrapport for 2010

Resume: 2010 var et godt år for Netop Solutions, hvor målet om et positivt regnskabsmæssigt resultat blev opnået efter en succesfuld indsats rettet mod at styrke og effektivisere virksomheden. Omsætningen udgjorde DKK 92,1 mio. i 2010, en stigning på 8% i forhold til året før, mens EBITDA udgjorde DKK 8,2 mio. i 2010 mod minus DKK 34,5 mio. i 2009.  Den realiserede omsætning samt EBITDA lå over koncernens senest udmeldte forventninger for 2010 og oversteg forventningerne som oprindeligt udmeldt i årsrapporten for 2009. Årets resultat efter skat udgjorde DKK 0,9 mio. mod minus DKK 82,5 mio. i 2009. Ledelsen finder det opnåede resultat tilfredsstillende, og kan konstatere at Netop Solutions er godt rustet til 2011, og er væsentligt styrket på alle områder, med en markant forbedret soliditet, positive pengestrømme fra driftsaktiviteten, og ingen rentebærende gæld. Netop Solutions er således rustet til fremtidig vækst.

(Denne meddelelse bør læses i sammenhæng med Netop Solutions’ årsregnskab for 2010, som er vedhæftet som bilag. Derudover findes årsrapporten på Netop Solutions’ hjemmeside, www.netop.com.)

Hovedpunkter for året 2010:

• Målsætningen for Netop Solutions i 2010 var at få skabt et stabilt og bæredygtigt fundament samt opnå et positivt EBITDA, positive pengestrømme fra driftsaktiviteten, og vækst i omsætningen. Netop Solutions overgik på alle tre områder de erklærede målsætninger.

• Den samlede omsætning blev i 2010 på DKK 92,1 mio. mod DKK 85,3 mio. i 2009, en stigning på 8%. Udviklingen i omsætningen er tilfredsstillende set i lyset af der fortsat har kunnet mærkes en effekt af den økonomiske krise, særligt indenfor Education segmentet. Den realiserede omsætning for 2010 lå over koncernens senest udmeldte forventninger og oversteg forventningerne udmeldt i årsrapporten for 2009.

• EBITDA udgjorde for 2010 DKK 8,2 mio., mod et minus på DKK 34,5 mio. i 2009. Netop Solutions reducerede i 2010 omkostningsbasen med 26% i forhold til 2009, og EBITDA er løbende blevet forbedret igennem 2010. Resultatet overgår de senest udmeldte forventninger på DKK 7-8 mio., og væsentlig over de oprindelige forventninger på DKK 0-5 mio. på tidspunktet for årsrapporten for 2009.

• Pengestrømme fra driftsaktivitet udgjorde i 2010 DKK 5,6 mio., mod minus DKK 29,3 mio i 2009.

• Årets resultat efter skat udgjorde i 2010 DKK 0,9 mio., mod minus DKK 82,5 i 2009. Resultatforbedringen anses for tilfredsstillende.

• Indenfor Administration segmentet har Netop Solution i 2010 opnået en kraftig vækst og omsætningen udgjorde i 2010 DKK 53,0 mio. mod DKK 42,8 mio. året før, svarende til en stigning på 24%. Den ændrede strategi med fokus på Enterprise-segmentet, hvor en række større ordrer er blevet vundet, har sammen med de forbedrede markedsforhold medvirket til væksten i segmentet. På det vigtige amerikanske marked steg omsætningen på Administration-segmentet med 25%.

• Omsætningen inden for Education-segmentet udgjorde i 2010 DKK 36,6 mio. mod DKK 36,2 mio. året før, svarende til en stigning på ca. 0,1%. Netop Solutions fastholdt i 2010 sin position som den største spiller indenfor Classroom Management-løsninger. Salget af opgraderings- og vedligeholdelsesaftaler bidrog til at fastholde omsætningsniveauet, mens salget af nye licenser endnu ikke er tilbage på samme niveau som før starten af den økonomiske krise.

• Omsætningen inden for Communication-segmentet, hvor Netop Live Guide-produktet repræsenterer det eneste produkt, udgjorde i 2010 DKK 2,6 mio. mod DKK 1,4 mio. i 2009. Segmentet har i 2010 haft en procentvis stor vækst i omsætningen, der steg med 86%, men som i 2010 kun udgjorde ca. 2% af den samlede omsætning. Antallet af kunder er steget betydeligt og nye kundegrupper har opdaget den omfattende nytteværdi, der kan opnås ved brug af produktet. I 2010 leverede Netop Solutions mere end en million chat-sessioner for vores kunder. Netop Live Guide-produktet sælges som Cloud baseret Software-as-a-Service (SaaS), hvorfor omsætningen primært baseres på abonnementer med løbende aftaler.

Hovedpunkter for 4. kvartal 2010

• Omsætningen i 4. kvartal 2010 endte på DKK 25,9 mio. mod DKK 17,0 mio. i samme periode 2009, hvilket svarer til en stigning på ca. 52%.

• EBITDA for 4. kvartal 2010 blev DKK 2,5 mio., mod minus DKK 0,6 mio. i samme periode sidste år.

• Pengestrømme fra driftsaktivitet var DKK 4,8 mio., mod minus DKK 0,1 mio. i samme periode sidste år.

Forventninger til 2011

Netop Solutions er efter en omfattende omstillingsproces i 2009 og 2010 nu parat til at udnytte det vækstpotentiale, som eksisterer inden for selskabets markeder.

Inden for Administration-segmentet vil Netop Solutions fortsætte selskabets fokus på Enterprise-området, hvor der med nytilførte salgsressourcer, primært i USA, og med lancering af en ny version af selskabets hovedprodukt, Netop Remote Control version 10, forventes erobring af yderligere markedsandele, samt en to-cifret vækst i omsætningen i forhold til 2010.

Målsætningen for 2011 vedrørende Education-segmentet, er at blive endnu bedre til at videreformidle de væsentlige forbedringer af klasseundervisning, som skoler oplever på baggrund af Netop Solutions’ Classroom Management-løsninger. Der forventes en mindre omsætningsmæssig vækst inden for Education-segmentet.

Communication-markedet, som er inde i en kraftig udvikling, tilføres i 2011 yderligere salgsressourcer. Der forventes en betydelig vækst i omsætningen i 2011, hvor Netop Live Guide nu også sælges gennem Netop Solutions’ web shop.

På baggrund af de tiltag som Netop Solutions har igangsat, såvel som en generel forbedring af markedsforholdene, forventer Netop Solutions en omsætning på DKK 97-102 mio., svarende til en forventet fremgang i omsætningen på 6-11%. Med udgangspunkt i en streng omkostningskontrol kombineret med nødvendige investeringer i den fremtidige vækst, forventes EBITDA at udgøre DKK 7-12 mio. Selskabets forventning til omsætningen i 2011 baseres på en gennemsnitlig USD/DKK-kurs for 2011 på DKK 5,60. Som en illustration af Netop Solutions’ valutakursfølsomhed kan oplyses, at en antaget gennemsnitlig USD/DKK-kurs for 2011 på 5,70 ville forøge omsætningen med ca. DKK 1,0 mio. og EBITDA med ca. DKK 0,5 mio.

Netop Solutions A/S

Netop udvikler og sælger software-løsninger, der giver mulighed for hurtig, sikker og stabil overførsel af video, skærmbilleder, lyd og data over internettet. Selskabet har tre forretningsområder: Administration, Education og Communication.  Netops unikke og omkostningsbesparende Administration-løsninger gør arbejdslivet lettere for it-professionelle med sikre remote control løsninger. Med de markedsledende Education-løsninger til classroom management og corporate e-learning, hjælper Netop elever og lærere til at opnå optimale resultater gennem virtuel undervisning. Netops Communication-løsninger lader kunder, partnere og kolleger mødes nemt og sikkert i det virtuelle rum via chat, video og tale over internettet. Netop beskæftigede ved udgangen af 2010 122 ansatte og har datterselskaber i USA, England, Rumænien og Schweiz. Selskabet sælger sine løsninger til offentlige og private kunder i mere end 80 lande. Netop Solutions A/S er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen A/S. I 2010 omsatte Netop for DKK 92,1 mio. Læs mere på: www.netop.com.

Administrerende direktør Kurt Bager

E-mail: kgb@netop.com