E²volution-konsepti ykkössijalle E2-puurakentamiskilpailussa

Metsäliiton Puutuoteteollisuus lehdistötiedote 21.3.2011

Finnforest Kerrostalojärjestelmän pohjalta kehitetty E²volution-konsepti sai jaetun ensimmäisen sijan Kouvolan kansainvälisessä E2-puurakentamiskilpailussa. E2 (Ekologia ja Ekonomia) –kilpailun tavoitteena on kehittää teollisesti valmistettavan puurakenteisen asuinkerrostalon konsepti, jolla voidaan nostaa puun jalostusarvoa ja edistää kestävää kehitystä tukevaa kaupunkirakennetta.

Metsäliiton Puutuoteteollisuus (kansainvälisesti Finnforest) osallistui kilpailuun kansainvälisessä työryhmässä, jota johti Arup GmbH. Arup kuuluu maailman johtaviin konsultointi- ja suunnitteluyrityksiin. Tiimin muita jäseniä ovat HHS Planer und Architekten ja the Institute for Energy Efficient Design Darmstadtin teknillisestä yliopistosta.

”Osallistumme erittäin mielellämme eko- ja kustannustehokkaiden puukerrostalojen kehittämiseen Suomessa ja Euroopassa, ja kansainvälinen kokemuksemme vaativien puurakenteiden toimittamisesta sekä maailmanluokan kumppanimme antavat tähän erinomaiset mahdollisuudet”, sanoo Rakentamisen tuotteet –liiketoimintaa johtava Mika Kallio Metsäliiton Puutuoteteollisuudesta. ”Team Arupin E²volution-konseptin kehitystyö on perustunut viime syksynä markkinoille tuotuun Finnforest Kerrostalojärjestelmään, jossa yhdistyvät rakentamisen nopeus ja ekotehokkuus sekä kaupallinen kilpailukyky – nämä ovat tekijöitä, joita sekä kiinteistösijoittajat että rakennusliikkeet arvostavat.”

Myös E2-kilpailun tuomariston mukaan E²volution-konseptin erityisetu on nimenomaan selkeä rakenne, joka perustuu kolmen peruselementin käyttöön. Järjestelmän avulla voidaan toteuttaa kolmesta kahdeksaan kerrosta korkeita sekä muuntojoustavuudeltaan ja asumisviihtyisyydeltään erinomaisia asuinkerrostaloja.

Finnforest Kerrostalojärjestelmän muodostavat pilaripalkkirunko sekä katto- ja välipohjaelementit. Järjestelmän lujana ytimenä on erittäin vaativiin kantaviin rakenteisiin kehitetty Finnforest Kerto®.

Kouvolan kaupunki järjesti avoimen kansainvälisen kutsukilpailun yhteistyössä Metsäteollisuus ry:n, Suomen Metsäsäätiön, Sitran, Tekesin, KSS Energian ja Kymenlaakson liiton sekä Suomen Rakennusinsinöörien liiton RIL:n ja Suomen Arkkitehtilliton SAFA:n kanssa. Korkeatasoiseen kilpailuun osallistui 26 työryhmää seitsemästä maasta. Kilpailun voittajat julkistettiin Kouvolassa 15.3.2011.

Kouvolan kaupungin tavoitteena on rakentaa Kymijoen rannalle noin 15 000 kerrosneliömetrin laajuinen puukerrostaloalue voittaneiden konseptien pohjalta.

Lisätietoja E2-kilpailusta ja Team Arupista:

Linkki Arup Teamin lehdistötiedotteeseen

www.kouvola.fi/E2
www.finnforest.fi/kerrostalojarjestelma
www.arup.com
www.hhs-architekten.de

Ekotehokkaat puutuotteet vastuulliseen rakentamiseen: www.finnforest.fi/vastuullisuus

Esa Kosonen, johtaja, Pohjoismaat ja Venäjä, esa.kosonen@finnforest.com, puh. 050 5989562,
Johanna Kankkunen, markkinointiviestintä, johanna.kankkunen@finnforest.com, puh. 050 350 4005

Kuvat Metsäliiton kuvapankissa

Arup on maailmanlaajuisesti arvostettu itsenäinen ja poikkitieteellinen suunnittelu- ja konsulttiyritys, joka tukee ja on mukana kehittämässä uusia tulevaisuussuuntautuneita konsepteja. Arup GmbH:n puuosaamistiimiin Berliinissä kuuluu asiantuntijoita rakennesuunnittelun, rakennusfysiikan, palosuojauksen, julkisivusuunnittelun ja materiaalikonsultoinnin alueilta.

Metsäliiton Puutuoteteollisuus (kansainvälisesti Finnforest) on johtava ekotehokkaiden puupohjaisten ratkaisujen toimittaja. Rakentamiseen ja sisustamiseen tarkoitetut Finnforest-tuotteet ovat energiatehokkaita koko elinkaarensa ajan ja edistävät rakennetun ympäristön ja asumisen laatua. Tuotteita ja toimitusketjua kehitetään jatkuvasti tiiviissä yhteistyössä rakennusteollisuuden, muiden teollisten asiakkaiden sekä kaupan kanssa.