DiBa Bank sælger DiBa Forsikring til Købstædernes Forsikring

Bestyrelsen for DiBa Bank A/S skal hermed oplyse, at DiBa Bank A/S i dag har indgået aftale med Købstædernes Forsikring, Gensidig, omkring salg af DiBa Forsikring A/S. Salget er betinget af Finanstilsynets godkendelse. Samtidig indgår DiBa Bank A/S og Købstædernes Forsikring, Gensidig et strategisk samarbejde på forsikringsområdet.

Overvejelserne om et salg af DiBa Forsikring A/S tager udgangspunkt i den strategi DiBa Bank A/S fastlagde primo 2010. Strategien indebærer, at salg af forsikringer fortsat er et kerneområde for DiBa Bank A/S, men selve forsikringsdriften varetages af Købstædernes Forsikring, Gensidig. I det nyetablerede samarbejde lægges vægt på nærhed til kunderne, omhu og god service samt ønsket om at tilbyde forsikringsprodukter af høj kvalitet til både privat- og erhvervs­kunder. I overve­jel­serne omkring det endelige valg af køberen af DiBa Forsikring A/S har DiBa Bank A/S især prioriteret mulighederne for etablering af et tæt samarbejde, herunder fastholdelse af medarbejdere og lokation tæt på DiBa Bank A/S.

Med den indgåede aftale med Købstædernes Forsikring, Gensidig, er det til fulde lykkedes at opfylde intentionerne i strategien, og aftalen vil skabe synergi for både DiBa Bank A/S og Købstædernes Forsikring, Gensidig.

Aftalen indebærer, at forsikringsselskabet videreføres i DiBa Bank A/S’ lokaler og fortsat under navnet DiBa Forsikring A/S. DiBa Bank A/S og Købstædernes Forsikring, Gensidig har samtidig indgået en strategisk agentur- og samarbejdsaftale om formidling af skadesforsikringer.

Prisen er aftalt til kr. 170 mio., hvortil kommer betaling for agentur- og samarbejdsaftalen. Samlet set forventes salget at indvirke positivt med ca. kr. 85 mio. på DiBa Bank A/S’ årsresultat for 2011. I forhold til DiBa Bank A/S’ solvens betyder det, at den pr. 31.3.2011 urevideret stiger fra 17,5 % til 20 %.

DiBa Bank A/S har i forbindelse med årsrapporten for 2010 estimeret en basisindtjening (overskud før skat, nedskrivninger og kursreguleringer) på kr. 50-60 mio., hvortil kommer det forventede provenu som anført ovenfor.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne fondsbørsmeddelelse bedes rettet til adm. direktør Petter Blondeau på tlf. nr. 5575 4545 eller 6156 4545.

Selskabsmeddelelse 2011 04 27.pdf