TAKOMA COMPONENTS LAAJENTAA HYDRAULIIKKA- JA AUTOMAATIOJÄRJESTELMIIN

Tampere, Suomi, 2011-06-03 08:07 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Takoma Oyj    Pörssitiedote     3.6.2011

TAKOMA COMPONENTS LAAJENTAA HYDRAULIIKKA- JA AUTOMAATIOJÄRJESTELMIIN

Takoma Oyj:n tytäryhtiö Takoma Systems Oy on ostanut hydrauliikka- ja automaatiojärjestelmiin erikoistuneen TL-Tuotanto Oy:n liiketoiminnan Keminmaalta noin 0,8 milj. euron kauppahinnalla. Takoma rahoittaa liiketoimintakaupan käytettävissä olevilla varoillaan.

Kaupan seurauksena Takoma Components -liiketoiminta laajenee hydrauliikan kokonaisjärjestelmien suunnitteluun ja toimituksiin sekä niissä tarvittavaan ohjausautomaatioon. Hydrauliikkaa käyttävät asiakkaat ovat entistä enemmän keskittymässä kokonaisuuksien hankintaan yksittäisten hydrauliikkakomponenttien ostamisen sijasta. TL-Tuotannon osaamisen avulla Takoma pystyy tarjoamaan asiakkailleen aiempaa ratkaisevasti laajemman kokonaistoimituksen.

TL-Tuotantannon tyypillisiä toimituksia ovat olleet prosessiteollisuuden sekä voimalaitosten ja satamaramppien hydrauliikkajärjestelmät. TL-Tuotanto on toimittanut esimerkiksi ABB:n Azipod-tehtaan huuhtelu- ja voitelujärjestelmät Vuosaareen. Yhtiö on myös kehittänyt uudet hydrauliikka- ja ohjausjärjestelmät vedenalaisessa ja maanpäällisessä louhinnassa sekä tutkimuksessa käytettäviin laitteisiin.

TL-Tuotanto Oy:n liikevaihto ja liikevoitto muodostuivat tilikausilla 2009 ja 2010 seuraavasti (FAS):

1 000 euroa 1.1. – 31.12.2010 1.1. – 31.10.2009

Liikevaihto 3 394 1 292
Liikevoitto -145 -57

Henkilöstö keskimäärin 25 17

1 000 euroa 31.12.2010 31.12.2009
Pysyvät vastaavat 1 554 1 273
Vaihto-omaisuus 436 454
Saamiset ja rahoitusomaisuus 523 253
Yhteensä 2 513 1 980

Oma pääoma -205 55
Vieras pääoma 2 718 1 925
Yhteensä 2 513 1 980

Liiketoimintakaupassa Takomalle siirtyivät vanhoina työntekijöinä yhtiön henkilöstö, yhtiön tuotantokoneet ja -kalusto sekä vaihto-omaisuus. Takoma Systems Oy on kaupan yhteydessä tehnyt vuokrasopimuksen myyjäosapuolen kanssa Keminmaalla sijaitsevasta tehdaskiinteistöstä.

Liiketoimintakaupalla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta Takoman lopputilikauden 2011 liikevaihtoon. Takoman tilikauden 2011 liikevoittoon liiketoimintakaupan arvioidaan vaikuttavan negatiivisesti. Pidemmällä aikavälillä kauppa tarjoaa Takomalle merkittävän kasvumahdollisuuden eri teollisuudenalojen hydrauliikan järjestelmäintegraattorina.

Takoma pitää tulosohjauksensa ennallaan ja odottaa nykyisen tilauskannan ja näkymien perusteella konsernin tilikauden 2011 liikevaihdon nousevan merkittävästi tilikauden 2010 tasosta. Elpyvän kysynnän ja uusien asiakkuuksien odotetaan nostavan Takoman koko tilikauden 2011 liikevoiton positiiviseksi.

Takoma julkaisee osavuosikatsauksen 1.11.2010 – 30.4.2011 (6 kk) 8.6.2011.

Lisätietoja:
Kimmo Korhonen, toimitusjohtaja Takoma Oyj, 050 430 6482