”Twilight”-regissör och Noomi och Ola Rapace i kommande samproduktion

Stockholm, 2011-07-01 21:09 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Paradox Entertainment samproducerar för närvarande filmen ”Knockout”, baserad på romansen mellan legendariske boxaren Bosse Högberg och sångerskan Anita Lindblom. Filmen utspelar sig i Sverige och Europa under 1960- och 70-talen och tar oss genom Högbergs snabba karriäruppgång, hans kontakter i den undre världen, den stormiga romansen med den sensationella sångerskan Anita Lindblom och slutligen parets oundvikliga fall från rampljuset.

Regissör är Catherine Hardwicke som tidigare regisserat till exempel ”Twilight”. Noomi Rapace, som nyligen avslutat inspelningen av ”Sherlock Holmes: A Game of Shadows”, spelar Anita Lindblom mot Ola Rapace som Bosse Högberg. Manuset är skrivet av Peter Birro och inspelning är planerad till hösten i flera europeiska länder.

- Jag blev förälskad i filmen. Den tar oss till ett Sverige i 60-talets Technicolor, till en tid då namn var viktigare än människor. Filmen är baserad på den sanna historien om den oslipade men samtidigt karismatiske boxaren Bosse och den glamorösa sångerskan Anita som delade en omättlig aptit för kändisskap. Det är en episk berättelse om girighet, brottslighet och storhet. Den fantastiska, tuffa Noomi Rapace och den oemotståndlige Ola Rapace, som har tränat boxning i fyra år för den här rollen, är en dynamisk kombination – en regissörs dröm, säger Catherine Hardwicke.

Fredrik Malmberg, vd för Paradox Entertainment, är producent tillsammans med Gudrun Giddings, VP of Business Development, som exekutiv producent. Övriga producenter är Helena Danielsson och Maria Dahlin på Hepp Film och Malte Forsell på Garagefilm International.

- Vi är exalterade över att producera en sån sexig film som denna. Manuset fångar kändisskapets innersta väsen och hur det kan förstöra dig lika snabbt som du blivit höjd till skyarna, säger Fredrik Malmberg.

Paradox Entertainments inblandning i projektet började för lite mer än ett år sedan då Bolaget blev tillfrågat av Hepp Film att gå in som samproducent. Efter att ha knutit Catherine Hardwicke till projektet har det kreativa arbetet fullkomligen exploderat.

- Catherine är en enorm tillgång och kan med sin berättarteknik skapa en fängslande berättelse om detta ökända par - två narcissister vars lust för varandra var lika stor som deras lust för kändisskap och pengar. Med Catherine vid rodret är vi mycket glada att ta den här berättelsen till en internationell publik, fortsätter Malmberg.

Paradox Entertainment AB
Rättighetsbolaget Paradox Entertainment utvecklar och licensierar främst karaktärsbaserade varumärken, såväl egenägda som inlicenserade. Bolaget är även licensagent för externa rättigheter. Verksamheten drivs till stor del genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Varumärkena exploateras bland annat i form av filmer, tv-program, böcker, serietidningar, datorspel, internet/mobilspel, leksaker och samlarföremål. Företaget äger bland annat Robert E Howards berättelser och karaktärer, till exempel Conan the Barbarian, Kull, Bran Mak Morn och Solomon Kane. Totalt innehåller rättighetsportföljen runt 1 000 berättelser och karaktärer. Bland Bolagets aktuella produktioner finns filmerna Conan och Chariots of the Gods. Paradox Entertainment AB handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE0000598054) med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser.

Fredrik Malmberg
         Verkställande Direktör