Halvårsrapport 2011 for North Media A/S

Den 3. august 2011

Selskabsmeddelelse nr. 09-11

Halvårsrapport 2011 for North Media A/S

North Media A/S fortsætter den solide indtjeningsfremgang. EBIT for 1. halvår 2011 blev 80,8 mio. kr., hvilket er 30,6 mio. kr. eller 60% bedre end sidste år. Forventningerne til EBIT for året 2011 justeres fra 120-150 mio. kr. til nu 130-150 mio. kr.

• Koncernens omsætning i 1. halvår 2011 udgjorde 594,3 mio. kr., hvilket var 7% højere end i samme periode i 2010. Omsætningsvæksten kan henføres til printsegmentet, hvor særligt distributionsaktiviteterne fortsætter den positive udvikling.
  • Resultat af primær drift (EBIT) blev 80,8 mio. kr. i 1. halvår 2011 mod 50,2 mio. kr. i 1. halvår 2010, en stigning på 30,6 mio. kr. Resultatet betragtes som tilfredsstillende og repræsenterer en overskudsgrad på 13,6% sammenlignet med 9,0% i 1. halvår 2010.
  • Hovedparten af indtjeningsfremgangen blev genereret inden for printaktiviteterne, hvor EBIT blev 102,6 mio. kr. i 1. halvår 2011 svarende til en forbedring på 24,5 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Indtjeningsfremgangen skyldes forøget omsætning og fortsat omkostningstilbageholdenhed.
  • Onlineaktiviteterne er fortsat negativt påvirkede af det svage marked for stillingsannoncer og udgifter til øgede markedsføringstiltag på Ofir. Omsætningen i 1. halvår 2011 blev lidt lavere end i samme periode sidste år. EBIT resultatet udgjorde -23,9 mio. kr. i 1. halvår 2011.
  • I de første måneder af 2011 har der været fokus på gennemgang af tabsgivende aktiviteters forretningsmodeller og fremadrettede perspektiver. I første kvartal blev det besluttet at lukke Lokalia, og senest er det besluttet at neddrosle aktiviteterne i Matchwork, således at driften bringes i resultatmæssig balance.
  • Der investeres kraftigt i Ofirs nye strategi, hvilket på kort sigt vil påvirke resultaterne negativt.
  • FK Distribution har indgået aftaler for 75% af den forventede omsætning fra storkunder i 2012.
  • Som oplyst i selskabsmeddelelse nr. 04-11 den 10. marts 2011 blev salget af de resterende 33,3 % af aktierne i GISAB gennemført, og den endelige salgssum på 255,5 mio. SEK. (ca. 203 mio. DKK) modtaget samme dag.
  • Der er i første halvår 2011 udbetalt 14,00 kr. i udbytte pr. aktie svarende til et samlet nettoudbytte på 274,6 mio. kr.
  • Den 30. juni 2011 havde koncernen likvide beholdninger for 111,7 mio. kr., samt beholdning af værdipapirer for 17,6 mio. kr. Realkreditgæld udgjorde 87,2 mio. kr. I 1. halvår 2011 har koncernen genereret 67,0 mio. kr. i positiv likviditet fra driften.
  • I året 2011 forventes koncernens nettoomsætning uændret at blive 1.175-1.225 mio. kr.
  • Koncernens forventning til resultat af primær drift (EBIT) i 2011 justeres til 130-150 mio. kr., mod tidligere at udgøre 120-150 mio. kr.

Yderligere oplysninger kan fås hos adm. direktør Lars Nymann Andersen og økonomidirektør Kåre Wigh på telefon nummer 39 57 70 00.

Halvårsrapporten i sin helhed fremgår af vedlagte dokument.