Viikin puukerrostalot nousevat vauhdilla

Metsäliitton Puutuoteteollisuus lehdistötiedote 24.11.2011

Finnforest Kerrostalojärjestelmään perustuvan puukerrostalokorttelin rakennustyöt ovat täydessä vauhdissa Helsingin Viikissä. Viikin puukerrostalokortteli on Suomen suurimpia tähänastisia puukerrostalohankkeita, ja korttelin viiteen kolmi- ja nelikerroksiseen taloon valmistuu yhteensä 103 asuntoa ja niissä on yli 6 300 kerrosneliömetriä. Finnforest Kerrostalojärjestelmä sisältää Kerto-pilari-palkkirungon sekä elementteinä toimitettavat katon, välipohjat, ulkoseinät ja parvekkeet.

”Olemme tyytyväisiä runkotoimituksen ripeyteen”, kohteen urakoivan Peabin Etelä-Suomen asuntorakentamisesta vastaava johtaja Kari Kiviluoma sanoo. ”Elementtirakenteen ansiosta työvaiheet seuraavat yhden talon osalta rivakasti toisiaan ja asennuksia voidaan tehdä useammassa talossa yhtä aikaa.”

Ensimmäisen talon vaippa saatiin parissa viikossa umpeen, seuraavaksi ovat vuorossa huoneistojen väliset seinät. Toiseen taloon asennetaan parhaillaan ulkoseinäelementtejä. Kolmanteen taloon kohoaa parhaillaan pilaripalkkirunko. Neljänteen taloon tehdään väestönsuojaa ensimmäiseen kerrokseen ja viidennen talon perustukset ovat juuri valmistuneet.

Nopean rakennusvaiheen lisäksi Finnforest Kerrostalojärjestelmän etuja ovat ekologisuus ja joustavuus. Uusiutuvasta puusta rakennettu kerrostalo on ekotehokas ja hiilijalanjäljeltään pienempi kuin muista rakennusmateriaaleista tehty rakennus. Järjestelmä on helposti räätälöitävissä erilaisiin rakennuskohteisiin ja jo valmiin rakennuksen tilajakoja on helppo muuttaa tarvittaessa.

Helsingin kaupungin Kehittyvä kerrostalo -ohjelmaan kuuluvan hankkeen rakennuttaja on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera ja pääurakoitsija Peab Oy.

Kun runko ulkovaippoineen on asennettu Metsäliiton Puutuoteteollisuuden tuoteosatoimituksena, on seuraavaksi vuorossa alapohjan valutyöt, joiden toteutuksesta vastaa Peab.

Lisätietoja:
Suunnittelu- ja kehityspäällikkö Jaakko Länsiluoto, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, puh. 040 740 7817
Johtaja Esa Kosonen, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, puh. 050 598 9562
Viestintäpäällikkö Olga van Iterson, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, puh. 010 465 4684

Kuvat Metsäliiton kuvapankissa: