Selskabsmeddelelse nr. 39 / 2011 – Stor usikkerhed om going concern

Tower Group A/S har gennem de seneste mange måneder arbejdet på en restrukturering, der skulle ændre rente- og afdragsbetalingerne på visse lån til de tyske datterselskaber.  Denne proces har været vanskeliggjort og forsinket grundet insolvensen af datterselskaberne; Tower 1 Immobilien dritte GmbH og Tower 1 Immobilien fünfte GmbH i juli måned samt Tower 1 Immobilien zweite GmbH og Tower 1 Immobilien vierte GmbH i august måned (repræsenterende ca. 52% af koncernens ejendomsportefølje). Denne udvikling gav straks anledning til væsentlige ændringer til den IDW S6 rapport, der var krævet af seniorbankforbindelserne for at kunne enes om restruktureringen. Det fik også stor betydning for den daglige drift af koncernen som meddelt i selskabsmeddelelse nr. 34, 13. oktober 2011. Pr. dags dato er gennemførelsen af restruktureringen fortsat behæftet med usikkerhed, da ikke alle långivere har indikeret, at de vil have mulighed for at underskrive en aftale inden udgangen af 2011.

Tower Group A/S har i løbet af de seneste 18 måneder gjort sig store anstrengelser for at implementere et barskt program for operationelle forbedringer med det formål at forbedre ejendomsporteføljens drift. Koncernens forretning er dog fortsat ikke tilstrækkelig finansielt stabil uden tilførsel af yderligere kapital. Tower Group A/S har også været nødsaget til at outsource dets property management efter, at halvdelen af ejendomsporteføljen blev tabt. Herudover har Tower Group A/S haft stigende omkostninger til rådgivere i forbindelse med restruktureringen. For at forbedre kapitalgrundlaget var det Selskabets hensigt at hente modværdien af EUR 12 mio. ved en fortegningsretsemission.

I gennem mange måneder har Selskabets hovedaktionær ydet en række lån for at gøre det muligt for Selskabet og dets datterselskaber at fortsatte driften ind til gennemførelsen af restruktureringen. Grundet den nuværende usikkerhed forbundet med restruktureringen og det generelle finansielle miljø har det ikke været muligt for Selskabet at sikre sig yderligere finansiering fra dets majoritetsaktionær. Ledelsen vurderer derfor nu, om det vil være muligt for Tower Group A/S at fortsætte som going concern. Disse begivenheder stiller seriøst spørgsmålstegn ved, om det vil være muligt for Selskabet at gennemføre den foreslåede, finansielle restrukturering og den planlagte fortegningsretsemission.

Som en konsekvens af ovenstående har bestyrelsesformand Jens Erik Christensen og bestyrelsesmedlem Jette Jakobsen meddelt, at de ønsker at udtræde af Selskabets bestyrelse med øjeblikkelig virkning.

Selskabet vil løbende orientere markedet om udviklingen.

Tower Group A/S

Martin Coté

CEO

Spørgsmål vedrørende denne meddelelse kan rettes til Martin Coté CEO, på tlf.: +420 725 716 755.