Årsrapport for 2011

Oslo Børs

22. februar 2012

Årsrapport for 2011

Hermed offentliggøres vestjyskBANKs årsrapport for 2011:

• Bankens basisindtægter udgjorde 1.111 mio. kr.
  • Efter omkostninger til personale og administration m.v. udgjorde bankens basisresultat før nedskrivninger i alt 505 mio. kr. – det bedste i bankens historie og 3 pct. højere end i 2010.
  • Nedskrivninger på udlån og tilgodehavender blev på 984 mio. kr.
  • På den baggrund blev årets resultat efter skat et underskud på 423 mio. kr.
  • Banken har i henhold til planerne reduceret de samlede udlån, der i 2011 faldt med 7,5 pct. til 21.716 mio. kr.

Af selskabsmeddelelsen 25. januar 2012 fremgår, at Finanstilsynet har anfægtet vestjyskBANKs indregning af goodwill på 96,6 mio. kr. vedrørende køb af Bonusbanken i bankens årsrapport for 2010 og halvårsrapport for 2011, og at Finanstilsynet vil indbringe sagen for Fondsrådet. Finanstilsynet har efterfølgende meddelt vestjyskBANK, at sagen er henlagt.

vestjyskBANK og Aarhus Lokalbank vil i forbindelse med vedtagelsen af de to bankers årsrapport for 2011 indgå aftale om at søge de to banker fusioneret på de hovedvilkår, der fremgår af selskabsmeddelelse af 25. januar 2012. Endelig fusionsplan forventes indgået og offentliggjort den 28. februar 2012, således at fusionen endeligt kan vedtages på bankernes ordinære generalforsamlinger ultimo marts.

Af selskabsmeddelelse 20. februar 2012 fremgår, at vestjyskBANK har konverteret statsligt kapitalindskud til aktiekapital for 287,6 mio. kr. med tillæg af vedhængende rente på 8,7 mio. kr., i alt 296,3 mio. kr. Konverteringen medfører, at aktiekapitalen forøges med nominelt 141,8 mio. kr. fra 125,0 mio. kr. til 266,8 mio. kr.

vestjyskBANK

Frank Kristensen