Årsrapport 2011 for SPARBANK A/S

I 2011 indfriede SPARBANK de udmeldte forventninger til en stigende basisindtjening før nedskrivninger i forhold til 2010. Bankens basisindtjening før nedskrivninger blev på 175 mio. kr. Det svarer til en stigning på 27,1 % i forhold til 2010. Årets resultat er negativt påvirket af de fortsatte udfordrende konjunkturer og et sammenfald af store enkeltstående nedskrivninger, tabte retssager og kurstab på værdipapirer. Det samlede resultat efter skat ender derfor med et minus på 236 mio. kr. for 2011.

Andre væsentlige overskrifter

• Omkostningerne i SPARBANK har udviklet sig tilfredsstillende. Det er lykkedes at spare 6,3 % i vores omkostninger, hvilket svarer til 27 mio. kr. – på trods af at vi faktisk har skabt 35 nye job på Frederiksberg, i Nykøbing Mors og på Salling. Alene i personaleudgifter har vi realiseret besparelser på 19 mio. kr. Det er resultatet af konstant omkostningsfokus og gennemførelse af nødvendige omkostningstilpasninger.

• Banken ligger komfortabelt indenfor alle grænseværdierne i Finanstilsynets tilsynsdiamant.

• SPARBANK har en sund sammenhæng mellem indlån og udlån. Bankens indlån er 7.420 mio. kr. og udlån udgør 8.057 mio. kr. Banken går derfor 2013 i møde med sindsro, når statsgaranterede obligationer skal indfries. Banken forventer kun i mindre grad at benytte sig af Nationalbankens belåningsmuligheder.

• Bankens likviditet er meget tilfredsstillende med en overdækning på 2,9 mia. kr. Det svarer til en overdækning på 207 % i forhold til lovens minimumskrav.

• Bankens resultat er negativt påvirket med 30 mio. kr. i regulering af moms og lønsumsafgift for årene 2006 til 2011, efter en afgørelse fra landsskatteretten.

• Udviklingen på de finansielle markeder har ikke været gunstige. Bankens kursreguleringer har derfor været negative med 80 mio. kr. SPARBANKs risikoprofil er justeret løbende gennem 2011, så vi nu har anlagt en mere konservativ risikoprofil for at imødegå tilsvarende kurstab i fremtiden.

• Bankens solvensprocent er opgjort til 14,6 %, set i forhold til et individuelt solvensbehov på 11,4 %. Bankens egenkapital er på 1.028 mio. kr.

Særligt omkring nedskrivninger

SPARBANKs nedskrivninger er, når vi ser bort fra to tabte retssager, halveret i forhold til 2009, hvor omfanget af bankens nedskrivninger toppede. I forhold til 2010 er nedskrivningerne reduceret med 150 mio. kr. Uanset dette, er nedskrivninger på 311 mio. kr. i 2011, et utilfredsstillende højt niveau.

Nedskrivninger er væsentligt påvirket af tabte retssager, få store enkeltstående nedskrivninger samt værdiregulering af sikkerheder på allerede kendte nødlidende engagementer.

På trods af det utilfredsstillende niveau, vidner en række faktorer om vigtige skridt i den rigtige retning:

• Bankens nedskrivninger på ejendomssektoren er halveret siden 2010.

• Bankens eksponering på det meget omtalte landbrugssegment er på 4 %, og bankens nedskrivninger på segmentet er minimale. Ændrede retningslinjer fra Finanstilsynet på dette punkt giver ikke udfordringer for SPARBANK.

• Bankens privatkundeportefølje er sund og nedskrivningerne er mere end halveret siden 2010.

Bestyrelsen og direktionen i SPARBANK har i 2011 strammet yderligere op på kreditpolitikkerne, så banken fremover primært ønsker at indgå engagementer med små og mellemstore virksomheder. Desuden skal kunderne som hovedregel bo i Danmark, ligesom aktiver og aktiviteter, der finansieres, skal være i Danmark. Med andre ord ønsker SPARBANK at mindske risikoprofilen yderligere.

Forventninger for 2012

I løbet af 2012 forventer vi fortsat at samfundsøkonomien er presset i Danmark. Væksten forventes at forblive på et lavt niveau. Det har afsmittende effekt på både virksomheder, beskæftigelse, boligmarked og dermed også privatøkonomien. Markedsforholdene for at drive bank vil derfor fortsat give udfordringer.

Til trods for vanskelige markedsforhold, forventer ledelsen i SPARBANK en positiv udvikling i 2012, set i forhold til de seneste år under den finansielle krise. Bankens strategiske tiltag i 2011 med køb af filialer og filialetableringer vil have positiv effekt i 2012, ligesom gennemførte stramninger på kreditområdet og ændret risikoprofil på fondsområdet, forventes at forbedre bankens resultater.

SPARBANK forventer i 2012 at opnå et resultat før nedskrivninger, kursreguleringer og skat i niveauet 135 – 165 mio. kr.

Adm. direktør Bent Jensen udtaler

”Vi er tilfredse med den positive udvikling i den basale bankdrift før nedskrivninger og kursreguleringer. I det lange perspektiv er det den basale bankdrift vi skal leve af og udvikle banken med. Imidlertid er det meget utilfredsstillende at komme ud af 2011 med så stort et underskud. Men kombinationen af svære samfundsøkonomiske forhold for vores kunder, og et sammenfald af en række isolerede forhold omkring retssager, enkeltstående nedskrivninger, lønsumssag og kurstab på værdipapirer gør, at årets resultat ender utilfredsstillende”.

”Vores strategi fra 2010 er på rette spor. Med en række tiltag i 2011, som omfatter flere kreditmæssige opstramninger, korrigeret fondsstrategi, tættere opfølgning og en stram omkostningsstyring, har vi underbygget strategien om et stærkt forretningsmæssigt fokus i tre geografiske områder; Midt- og Vestjylland, Aarhus og København. Vi har etableret nye filialer på Frederiksberg og i Nykøbing Mors og ved at overtage 7.000 kunder fra det tidligere Fjordbank Mors, har vi alt i alt gennemført tiltag, der skal styrke vores fremtidige indtjeningsgrundlag”.

Generalforsamling

Bankens generalforsamling afholdes tirsdag den 20. marts 2012 kl. 17.30 i KulturCenter Limfjord i Skive.

Spørgsmål til årsrapporten rettes til adm. direktør Bent Jensen på telefon 96161616.

SPARBANK A/S

Bent Jensen