Suomen suurin puukerrostalohanke edennyt sisätyövaiheeseen

Metsä Wood lehdistötiedote 29.3.2012

Metsä Wood Kerrostalojärjestelmään perustuvan puukerrostalokorttelin työt ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti sisätyövaiheeseen Helsingin Viikissä. Suomen tähän asti suurin, kaikkiaan 6300 kerrosneliömetriä ja 104 asuntoa käsittävä puukerrostalohanke on edennyt suunnitelmien mukaisesti. Viiden Kertopuu® -rakenteisen kerrostalon runkotyöt saatiin valmiiksi kolmessa kuukaudessa. Metsä Woodin urakkaan kuuluvat Kerto-pilari-palkkirunko sekä välipohjat, katot ja ulkoseinät asennettiin tammikuussa. Parhaillaan viimeistellään parvekerakenteita.

Talojen runkoasennukset aloitettiin lokakuun lopulla. Syyssateista ja joulun loma-ajoista huolimatta talot saatiin vesikattovaiheeseen noin kahdessa viikossa, mistä noin kahden viikon kuluttua talojen rungot oli tiivistetty ja lämmöt voitiin kytkeä päälle. Metsä Wood Kerrostalojärjestelmä edistää kustannustehokasta kerrostalorakentamista, sillä se nopeuttaa ratkaisevasti rakentamisaikataulua, vähentää työmaa-aikaista työtä ja minimoi materiaalihukan.
”Rakentamisen nopeus on tärkeä kilpailuetu ekotehokkuuden rinnalla. Koska kerrostalojärjestelmän seinät eivät ole kantavia rakenteita, tiloja voi muunnella jälkikäteen joustavasti ja myös korjaustyöt on helppo toteuttaa”, Metsä Woodin toimialajohtaja Timo Karinen kertoo.

Lainsäädäntö ja määräykset muuttuivat viime vuonna puurakentamiselle suotuisammiksi. Viikin hanke osoittaa, että puurakentaminen on hyvä vaihtoehto teolliseen kerrostalorakentamiseen.  "Tavoitteenamme on pitkäjänteinen ja kannattava teollinen toiminta, jossa Metsä Wood Kerrostalojärjestelmää voidaan soveltaa sellaisenaan paitsi asuntotuotantoon myös muuntojoustavaan toimisto- ja liiketilarakentamiseen", Karinen kuvailee.

Puukerrostalojen kaikki puutuoteosat ja perustusten betonielementit sekä LVI- ja automaattiset sammutusjärjestelmät suunniteltiin 3D-mallinnuksella. Sen etuja ovat muun muassa suunnittelun tehostuminen ja muutosten teon nopeus. Taloissa on automaattinen sammutusjärjestelmä, mikä tuo ylivertaisen paloturvallisuusedun verrattuna perinteiseen rakentamistapaan, sillä mahdollisen tulipalon sattuessa palon leviäminen estyy, lämpötila ei nouse ja huonetilan happipitoisuus ei laske.

Helsingin kaupungin Kehittyvä kerrostalo -ohjelmaan kuuluvan hankkeen rakennuttaja on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera ja pääurakoitsija on Peab Oy. Rakentaminen Viikissä alkoi perustustöillä kesällä 2011, ja asunnot valmistuvat kesällä 2012.

Kuvat Metsä Groupin kuvapankissa:

Lisätietoja:
Timo Karinen, toimialajohtaja, Metsä Wood, puh. 010 465 4173
Olga van Iterson, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Metsä Wood, puh. 050 325 2376

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ekotehokkaita puupohjaisia ratkaisuja teollisen rakentamisen, teollisuusasiakkaiden sekä kodin ja asumisen tarpeisiin. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoismaisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2011 oli 940 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 2 900 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.